Fullfinansiert for videre vekst

Faroe Petroleum er nå fullfinansiert for utbyggingen av Brasse, samt de pågående utbyggingene av Oda, Njord Future, Bauge og Fenja. Prosjektene er forventet å øke Faroe Petroleums produksjon fra i underkant av 15 000 fat om dagen nå, til omkring 35 000 i 2021. Selskapet har ambisjoner og potensiale i porteføljen til å øke produksjonen ytterligere.

Faroe har sett en kraftig vekst i 2P reserver de siste årene og i 2017 økte selskapet 2P reservene ytterligere. Til tross for gårsdagens nedsalg i Fenja, økte Faroe 2P reservene i 2017 til 97,7 millioner fat. Produksjonen for 2017 landet på 14 300 fat per dag.

– 2017 ble et veldig godt år for Faroe. Vi leverte godt operasjonelt, og fikk drahjelp fra økte råvarepriser og positiv dreining i markedssentiment. Aldri før har Faroe hatt så store reserver, og selv etter gårsdagens nedsalg i Fenja, bokfører vi en vekst i disse reservene på 20 %, sier Helge Hammer, COO i Faroe Petroleum og sjef for selskapets norske virksomhet.

Faroe Petroleum går inn i 2018 med forventning om fortsatt vekst, og planer om fem nye letebrønner.

–  Sammen med AkerBP er vi i gang med en oppgradering av Tambar feltet. Foreløpige resultater fra to nye brønner tyder på godt potensiale for økt produksjon. Vi er også i gang med lete- og avgrensningsboring på Iris/Hades og Fogelberg, samt at vi planlegger ytterligere tre letebrønner i 2018 i Rungne, Cassidy og Pabow. Det blir et spennende og innholdsrikt år, fortsetter Hammer.

Faroe Petroleum fokuserer virksomheten inn mot etablerte områder på norsk og britisk sokkel. Det gir lave driftskostnader, og reduserer nedsiderisiko i prosjektene. Forventet produksjon ligger mellom 12 000 og 15 000 fat per dag i 2018.

–  I 2017 fikk vi en gjennomsnittlig driftskostnad på omkring $ 27 per fat. I 2018 forventer vi at denne reduseres til mellom $ 23 og $ 27, og at den vil fortsette å synke etter hvert som ny produksjon settes i gang gjennom 2019 og 2020, avslutter Hammer.

Helge Hammer, COO