Fulle hus på visninger

Vi kan melde om høy aktivitet i leiemarkedet for tiden. Det er nå mange leietakere som ønsker å sikre seg en bolig, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9203,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,7%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.116,- kroner, dette er en nedgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,8%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.563,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 3,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,9%.

- Vi opplever god respons på ledige boliger, spesielt de som er ledige nærmere sommeren. Det er betraktelig flere henvendelser fra leietakere på ledige boliger nå enn tidligere i år og det går raskere å leie ut. Vi merker en klar oppgang i leiemarkedet etter påske og det er god tilgang på nye boliger som skal leies ut, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen Siri Anne Bernum-Halck.

- Nå er det stor interesse for boliger ledig fra juli og august. Meglerne har hatt fulle hus på flere visninger, sier daglig leder ved Utleiemegleren Grønland, Magnus Wennberg.

Det kostet i gjennomsnitt 9956,- kroner å leie en 2-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 5,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,4%.

Det kostet i gjennomsnitt 12.812- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 3,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,6%.

-Vi har aldri leid ut så mange boliger i april tidligere. Økningen i antall utleide boliger sammenlignet med april i fjor var på hele 55 %. Vi opplever nå økt respons på annonsene våre i forhold til årets første måneder og omsetningshastigheten har økt. Per i dag ligger det ute 1011 annonser for boliger til leie i Bergen, noe som er en økning på ca. 12,5 % fra utløpet av mars.

I mange leieforhold er oppsigelsestiden 3 måneder. Vi har derfor allerede nå god oversikt over hva som vil være ledig fremover. Så hvis man trenger leiebolig fra juli/august, så det er bare å ta kontakt med Utleiemegleren og fortelle oss hva man er på jakt etter, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

En 3-roms kostet i snitt 13.184,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 6,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 16,6%.

-Antall ledige boliger på Finn.no teller nå 462 boliger i Stavanger. Dette er 16 % høyere enn ved telling forrige måned, men dette er naturlig da vi nærmer oss høysesong for bytte av bolig.

For 2 roms er leieprisene hittil i år 9245,-  og for 3 roms 12800,-, dette er henholdsvis 5,1% og 13,7% høyere enn snittet for hele 2017.

Det er relativt få eneboliger med høy standard i de populære områdene på markedet. Dette medfører at vi har oppnådd meget gode priser i dette segmentet. Flere av de store oljeselskapene ansetter nye folk som har behov for bolig, og vi ser at trenden med sterkere leiepriser fortsetter, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.329,- kroner, som er en nedgang på 4,8% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 10%.

For en 3-roms var snittleien 12.605,- kroner, dette er en oppgang på 6,3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 3,9%.

- Mange leietakere ønsker å leie fra 1.august. Studentene som vet de blir i Trondheim neste år, er allerede på markedet.Boliger som legges ut til leie nå med innflytting 1.august leies ut veldig raskt. Sommersesongen på leiemarkedet i Trondheim er i gang, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 9626,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 7,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 9,6%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.840,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 6%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2,6%.

- Leiemarkedet tar seg opp på Romerike. Etter påske har markedet endret seg noe. Det er flere leietakere på visningene og leilighetene blir leid ut raskere enn tidligere i år. Vi merker større pågang fra investorer som kjøper for å leie ut, særlig nybygg. Jeg tror dette er en sammenheng med at det bygges mange nye leilighetsprosjekter på Romerike. Denne siste måneden er blant annet prosjektet Parkodden på Strømmen ferdigstilt og mange har investert for å leie ut. Også på Jessheim er blant annet prosjektet Skovly ferdigstilt i disse dager, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.681,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 7,9% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 15,7%.

For en 3-roms kostet det i snitt 15.216,- kroner for en 3-roms. Dette er en oppgang på 7,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en oppgang på 2,7%.

-Hvis mars var måneden for de dyre 2-roms leilighetene, så var april virkelig måneden for de dyre 3-roms leilighetene. Etter en rolig start på måneden, tok etterspørselen seg kraftig opp, og det var spesielt de større og dyrere boligene som denne gangen var de heteste objektene. Snittprisen på de utleide 3-roms leilighetene er med enn 400 kroner opp fra tilsvarende tid i fjor. Vi opplever at mange leietakere er ute i god tid, og allerede nå signerer leiekontrakter med start i august.  Antallet ledige boliger til leie øker frem mot sommeren, og vi går inn i toppsesongen for utleiemarkedet. Dersom man skal leie ut boligen sin i sommer, bør man absolutt starte prosessen nå. De mange byggeprosjektene i Asker og Bærum gjør også at det er flere enn på lenge som ser på mulighetene for å investere i en utleiebolig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen

I snitt kostet det 9131,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Drammen. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 11,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 10,2%.

-Mens første kvartal var preget av et rolig leiemarkedet med forholdsvis få interessenter på visning, virker det som det har vært et lite taktomslag i april. Det er flere på visning og lettere å få leid ut boligene. Dette har ført til at flere boliger som har ligget lenge ute for leie, ble leid ut i april. Dette har ofte vært boliger med lavere standard og dårligere beliggenhet. Dette har nok påvirket snittleieprisen denne måneden.

Selv om leieprisene viser en nedgang oppleves markedet som stabilt, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har over 10.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 150 ansatte.

November tallene fra Eiendom Norge viser at små leiligheter har hatt kraftigst prisfall i salgsmarkedet i Oslo. Samtidig har det aldri vært høyere gjennomsnittsleie for 1-roms leiligheter.12.12.2017 07:30Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9532,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.188,- kroner, dette er en nedgang på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.190,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,9% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,4%. -Det er mye å velge i for leietakerne, og leietakerne er kresne. Flere som ikke får solgt/ venter med å selge og legger boligen ut til oss for korttidsleie. (3-9 måneder). Dette vil trolig fortsette inn i 2018. Vi vet at mange prosjekter ferdigstilles nå til våren som fører til ytterligere flere boliger i leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim. -Det kreves flere visninger for å f

I oktober måned fortsetter leieprisene å stige i Oslo, Romerike og Stavanger, sier Administrerende Direktør, Vibecke Lyse Augdal.10.11.2017 07:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9344,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 1,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,5%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.425,- kroner, dette er en oppgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,5%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.485,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,4% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,9%. -Det må ofte flere enn en visning til og det er mer jobb å leie ut nå enn for et par måneder siden. Det er tydelig at leietakere har mye å velge i. Alt i alt en bra og aktiv oktober, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. Bergen: For en 2-roms leilighet kostet det i snitt 11.288,- kroner, som er en oppgang på 7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor