Frende anslår 350-400 skader på Agder

- Med oversikt over situasjonen til nå, regner vi med å ende rundt 350-400 skader på Agder, sier skadesjef på bygning i Frende, Yngve Amundsen Høvig.

Skadebilde fra et flomrammet område utenfor Kristiansand. Foto: Frende Forsikring

Ved arbeidsdagens slutt tirsdag har uværet resultert i nær 300 skademeldinger til oppgjørsavdelingen i Frende, som har 10 prosents markedsandel på Sørlandet. Finans Norge har tirsdag opplyst at skadetallet for hele bransjen har passert 2300 skader.

- Mange har fått kjelleren full av vann, andre opplever tilbakeslag fra avløp og skader på hage og uteområder etter flom, jordskred og overvann. I tillegg er det nok en del som har oppdaget at taket ikke er helt tett, sier skadesjef på bygning i Frende, Yngve Amundsen Høvig. Selskapet har også registrert en rekke skader på biler og båter.

Frende har hatt beredskap gjennom helgen, og stor pågang.

- Aller først er det satt igang akutthjelp, eksempelvis å hjelpe kunder med å pumpe ut vann eller starte tørkearbeid, sier Høvig.

Det er alltid stor etterspørsel etter takstmenn og saneringsselskap etter større naturhendelser. De største og mest akutte skadene måtte prioriteres først.

- Behandlingsstiden hos selskapene vil avhenge av hvor alvorlig skadene er. Enkelte vil pågå i flere måneder, mens andre er raskt gjort opp. Vi forventer likevel lengre behandlingstid enn vanlig, sier Yngve Høvig.

- Vi har høy beredskap når uværet treffer, og skadeavdelingen står på for å hjelpe dem som er rammet, sier Yngve Amundsen Høvig er skadesjef på bygning i Frende Forsikring.