Fra støttemottaker til frivillig ressursperson

Det startet med deltakelse i prosjektet ”Hjemveien” for å komme seg fra kommunal bolig til egeneid leilighet. Nå har Hans Georg sin egen reiseklubb med Grorud Frivilligsentral, og tar med seniorer på tur til Strømstad.

Hans Georg er frivillig reiseguide og tar med seniorer på tur til Strømstad sammen med Grorud Frivilligsentral. Foto: Marius Sørhus
Ett minutt snillhet – Herr Borgens reiseklubb
Videokanal

– Jeg var litt tam som pensjonist, men så var jeg med på litt diverse og da ble jeg oppdaget som en ressursperson av Frivilligsentralen, forteller Hans Georg Borgen (71)

Herr Borgens reiseklubb

Hans Georg utmerket seg med sitt sprudlende humør og stå-på-vilje, og han ble spurt om han kunne tenke seg å være frivillig ved den nye frivilligsentralen i Bydel Grorud - Grorudhuset frivilligsentral.

– Hans Georg var kjempepositiv og foreslo straks å sette i gang en reiseklubb som han sa seg villig til å lede, og første Strømstadtur var i sommer, forteller daglig leder av Grorudhuset frivilligsentral og tidligere prosjektleder for «Hjemveien» Gjertrud Bryge Kaasa

– Hans Georg har gått igjennom mye, men straks han var "på bena" igjen snudde han seg rundt og er nå blitt en ressursperson for bydelen og ønsker å gjøre en forskjell for andre, sier Kaasa.

Det er nyttig å være nyttig.

Hans Georg finner mye glede i å være en ressurs.

–Det har vært nydelig å sitte der i guidesetet, da føler at man liksom har blitt erkjent for å ha gjort et eller annet for å fremme trivsel og velvære. Og da føler man seg mye bedre som pensjonist selv også, forteller Hans Georg.

Frivillig.no er en digital oppslagstavle for frivillige oppdrag. Kort fortalt gjør vi det enklere for organisasjoner å rekruttere nye frivillige, og enklere for folk å finne noe å engasjere seg i. Over 1000 organisasjoner er registrert og får inn i snitt 40 nye meldinger om dagen fra folk som vil bli frivillige.