Forventet prisøkning på mat

Tall fra SSB viser at matvareprisene steg med 4,2 prosent fra juni til juli. Likevel viser tallene for de siste 12 månedene at prisene på mat og drikke har økt mindre enn prisene på varer og tjenester generelt. Fra juli 2018 til juli 2019 økte konsumprisindeksen med 1,9 prosent, mens prisene på mat og alkoholfri drikke økte med 1,8 prosent.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

− Matvareprisene gikk ned i mars, april og mai i år. Likevel var prisøkningen på linje med normale variasjoner fra mai til juni. Det er derfor som forventet at matvareprisene går noe mer opp enn vanlig fra juni til juli, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Prisene på mat og drikke går normalt noe ned i tilbudsperioder som påske, jul og skolestart, mens de justerer seg tilbake i andre perioder av året. Samtidig slår prisøkninger fa leverandørene inn 1. februar og 1. juli hvert år. Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer følger med andre ord et ganske fast mønster.

− Å se isolert på prisendringene fra måned til måned viser ikke hele bildet, på grunn av svingningene vi ser gjennom året. Tallene for de siste 12 månedene viser at prisutviklingen på matvarer er svakere enn prisene på varer og tjenester generelt.

− Dagligvarebransjen er en bransje preget av lave marginer. Sammenlignet med andre bransjer er marginene i dagligvarebransjen moderate. Det sterke prisfokuset, ikke minst som følge av ulike pristester, gjør at kjedene har et stort fokus på lave priser, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer nesten 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Virke Dagligvare har nær 1900 medlemsbedrifter og omfatter det meste av den private dagligvarehandelen med kjedenes hovedkontorer, lagre, kjedeeide butikker, franchisebutikker samt leverandører.