Forventet prisøkning på mat
− Matvareprisene gikk ned i mars, april og mai i år. Likevel var prisøkningen på linje med normale variasjoner fra mai til juni. Det er derfor som forventet at matvareprisene går noe mer opp enn vanlig fra juni til juli, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene på mat og drikke går normalt noe ned i tilbudsperioder som påske, jul og skolestart, mens de justerer seg tilbake i andre perioder av året. Samtidig slår prisøkninger fa leverandørene inn 1. februar og 1. juli hvert år. Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer følger med andre ord et ganske fast mønster.
− Å se isolert på prisendringene fra måned til måned viser ikke hele bildet, på grunn av svingningene vi ser gjennom året. Tallene for de siste 12 månedene viser at prisutviklingen på matvarer er svakere enn prisene på varer og tjenester generelt.
− Dagligvarebransjen er en bransje preget av lave marginer. Sammenlignet med andre bransjer er marginene i dagligvarebransjen moderate. Det sterke prisfokuset, ikke minst som følge av ulike pristester, gjør at kjedene har et stort fokus på lave priser, avslutter Størksen.
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder
Om Virke
Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer nesten 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.
Virke Dagligvare har nær 1900 medlemsbedrifter og omfatter det meste av den private dagligvarehandelen med kjedenes hovedkontorer, lagre, kjedeeide butikker, franchisebutikker samt leverandører.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Dette er årets vinnere av Spillprisen8.3.2024 22:00:00 CET | Pressemelding
Fredag 8. mars ble det delt ut ni priser i Olavshallen i Trondheim.
Kraftig nedgang for byggevarehandelen6.3.2024 09:22:51 CET | Pressemelding
Totalt omsatte de norske byggevarekjedene for 57,2 milliarder i 2023. Markedet gikk kraftig tilbake, med 9,6 prosent fra året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige bransjerapport.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom