Forventer skadehopp for båtfolket

Det er høysesong for båtpuss og sjøsetting. - I år kan kaldt vær og frost utsette sesongstarten for mange.

Båtskader etter en kald vinter kan gi utsatt sesongstart for mange båteiere i år. Illustrasjonsfoto.

Det sier Edmond Wold Gaulen, som er fagsjef båt hos Frende Forsikring. Han forteller at selskapet ser en økning i antallet innmeldte skader rundt påske hvert år. I år forventer han et skadehopp.

- Båtsesongen blir nok forsinket for mange i år på grunn av den kalde vinteren med mye snø mange steder, sier Gaulen. Her er det selvsagt variasjon i forholdene mellom ulike landsdeler.

- Det kan være at isen gjør det vanskelig å lage en råk eller at det har oppstått frostskader -på båt og motor i løpet av kuldeperioden. Begge deler kan forsinke starten, sier han og minner om at påsken kommer tidlig i år.

- Få oversikt raskt
Når mange trenger hjelp fra båtverkstedene samtidig kan det forsinke båtstarten ytterligere.

- Jeg vil råde båtfolket til å få oversikt over tilstanden til båt og motor så raskt som mulig. Da kan du bestille tid på verksted eller bestille service før ventetiden blir lang. I verste fall kan du gå glipp av mange fine dager på sjøen i mai og juni, hvis båten må på verksted og du må vente, sier Frendes båtekspert.

Båtbransjeforbundet NORBOAT representerer den norske fritidsbåtbransjen. Daglig leder Leif Bergaas er enig.

- Folk har mye å gjøre og de kikker ikke alltid på båten i god nok tid før de ønsker å starte sesongen. Hvis det da er noe galt etter en kald vinter kan de komme senere i gang enn de ønsker. Det er også viktig å se til båten og utstyret gjennom vinteren. Jo tidligere du oppdager skaden, jo rimeligere er det å fikse den, sier Leif Bergaas.

Ta båtsjekken
- Før sjøsetting etter en lang vinter er det viktig å sjekke at skroget, spesielt skroget under vannlinjen, ikke har skader. Altså at båten er tett, sier Edmond Wold Gaulen hos Frende.

Videre er det viktig å huske på å skru i bunnpluggen til mellomskroget, slik at båten ikke tar inn vann, når den settes på sjøen. Sjekk bunnventil, tennplugger, batteri, motorolje og girolje.

- Hvilke typer båtskader oppstår i løpet av vinteren?

- Det er ofte frostskader, nedbørsvann som har kommet i motorrommet eller gjenstander som har truffet båten etter vinterstormer, sier Wold Gaulen.

Slik sjekker du motoren

• Sjekk tennplugger, girolje, motorolje, oljenivå, diverse filtre og batteriet
  • Har du påhengsmotor? Se til at den får kjøling. Det kontrollerer du enkelt ved å se at det kommer en stråle med kjølevann ut av motoren. Skjer ikke dette, stopp motoren med det samme.

Og skulle du få trøbbel med motoren i år har Frendes båtsjef tipsene klare for hvordan du kan unngå det neste år.

• Kjør ferskvann gjennom motoren slik at den konserveres før lagring.
  • Dekk til motoren og sett den innendørs hvis du kan.
  • Har du innenbordsmotor? Husk å fylle på kjøleveske så ikke vann som står i motoren fryser til is.

Edmond Wold Gaulen er fagsjef båt i Frende Forsikring. Foto: Frende Forsikring.
- Båtsesongen blir nok forsinket for mange i år på grunn av den kalde vinteren med mye snø mange steder, sier Edmond Wold Gaulen, fagsjef båt i Frende Forsikring. Foto: Frende Forsikring.