Fortell oss hvor du flytter, så vet vi hvor du bor

Posten får 60.000 flyttemeldinger i august. Men dessverre er det mange som glemmer å fortelle at er på flyttefot. Det skaper problemer for avsenderne, for mottakene – og for Posten.

Hvert år mottar Posten Norge over en halv million adresseendringer, og flest varsler flytting i august. Postbudenes favoritter er dem som sørger for å merke postkassen godt dit de flytter, og som har varslet adresseendring.

Trenger hjelp
– Postbudene kan ikke gjette seg fram til riktig adresse. Vi ber derfor at du forteller oss hvor du flytter så vet vi hvor du bor, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Ukjent adressat kan forsinke posten med flere dager. Det er en ulempe både for dem som sender og de som skal motta post, i tillegg til at det skaper hodebry for Posten.

Fort gjort
Det er en enkel sak å melde adresseendring ved å logge inn på Postens nettsider eller levere melding på postkontor/Post i Butikk.

Dette gjelder ikke minst studentene som tar fatt på et nytt studieår i disse dager.

– Brev og pakker kan bli både forsinket og returnert til avsender dersom Posten ikke får melding om ny adresse. Studenter er ivrige nettshoppere og de mottar post fra både private og offentlige avsendere. Da kan det være greit å ha orden i sysakene, oppfordrer Eckhoff.

For de fleste studenter er det best å bestille Varig adresseendring. Det er gratis, og du får ettersendt posten gratis fra din gamle til din nye adresse de første to månedene. For studenter er det ikke nødvendig å melde fra til Folkeregisteret.

Se listen over antall adresseendringer for 2014  i din kommune nederst i denne saken.

• I fjor mottok Posten melding om varig adresseendring for 519.895 personer.
  • Å melde adresseendring er viktig for å sikre rask og korrekt levering av post.
  • Posten blir gratis ettersendt til ny adresse i to måneder.
  • Når du melder varig adresseendring, kan du også få gratis skilt til postkassen din og gratis melding til dine kontakter om ny adresse.