Forskningsbudsjettet for svakt på de store samfunnsutfordringene

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 følger opp Langtidsplanen på viktige områder, men noen departementer framstår som forskningens unnasluntrere.

Det mener styreleder Lars Holden i Forskningsinstituttenes fellesarena (FFA), som er tilknyttet Abelia.

Det er funnet plass for viktig styrking av den næringsrettede forskningen gjennom økning til BIA, og FORNY-programmet, et nytt Katapult-virkemiddel og økning i SkatteFUNN. Det er imidlertid ingen vekst på IKT-forsking, som vil være avgjørende for å lykkes med den omstillingen som norsk næringsliv og offentlig sektor står midt oppe i. Det er bekymringsfullt.

Regjeringen leverer på Kunnskapsdepartementets områder; rekrutteringsstillinger til forskning - 25 nye PhD-stillinger til forskningsinstituttene og 15 til næringslivet er viktig. Økt deltakelse i Horisont 2020 gjennom Stim-EU gjør at forskningsinstituttene kan være mer aktiv i internasjonalt forskningssamarbeid.

De store og etter hvert påtrengende samfunnsutfordringene innen velferd, klima og miljø som Langtidsplanen peker på, har vært lite synlige i forskningsbevilgningene. Noen departementer med store budsjetter innen velferdssektorene og samferdselssektoren, har bekymringsfullt lave forskningsbevilgninger. Noen mindre bevilgninger til forskning på lavutslippsamfunnet og til helse- og velferdsforskning er positive tegn, men monner ikke mot de store behovene. Viktige departementer har forskningsstrategier, men de realiseres ikke.

Samferdselsdepartementet planlegger og bygger infrastruktur som skal vare i 20 – 30 – 40 – 50 år. Hvordan kan vi bygge for framtidas transportbehov, framkomstmiddel, energibærere uten forskning?

De globale utviklingsutfordringene er formidable og gir seg blant annet uttrykk i migrasjonsstrømmer. Norge har ambisjoner om fortsatt å være en viktig utenrikspolitisk aktør, men Utenriksdepartementet prioriterer ikke forskningsmidler.

FFA mener forskningsmidlene på de store, kritiske samfunnsutfordringene må øke. Behovet for innovasjon, fornyelse og nye løsninger i næringsliv og offentlig sektor krever ny kunnskap. Det er en forutsetning for å lykkes med de store omstillingene samfunnet vårt står oppe i.

Styreleder Lars Holden, Forskningsinstituttenes fellesarena (FFA) - 911 75 642

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Dette er virksomheter innen IKT, telekom, undervisning, forskning, konsulent/rådgivning, kreative næringer og ideelle organisasjoner. Vi har rundt 2100 medlemmer med over 48.000 årsverk.