Foreslår en enklere havne- og farvannslov
Forslag til ny modell av ansvars- og myndighetsfordeling innebærer at kommunen gjennomgående vil ha ansvar og myndighet i havn, mens staten vil ha ansvar og myndighet i sjøområdene utenfor havn.
Mer aktivt eierskap
Kommunalt eierskap er dominerende i norske havner. Dagens regler om havnekapital hindrer i realiteten kommunen som eier i å ta utbytte av overskudd fra havnevirksomheten. KS mener det er i nasjonal interesse å opprettholde en desentralisert havnestruktur med effektive havner.
-KS er glad for den retning utvalget viser, ved å åpne for at kommunen som eier kan ta utbytte fra overskuddet i havnevirksomheten. Vi mener dette vil kunne stimulere til et mer aktivt eierskap enn dagens regelverk, sier direktør for interessepolitikk i KS Helge Eide.
Utvalgets flertall sier i sin rapport at det likevel skal være noen begrensninger på utbytteadgangen. Flertallet foreslår derfor at utbytte kan tas ut dersom gjenværende egenkapital vil være tilstrekkelig til å ivareta forsvarlig drift, vedlikehold og utvikling av havnevirksomheten. Forslaget bygger på aksjeselskapslovens regler. Etter forslaget vil kapitalreglene i utgangspunktet kun gjelde for de havnene som er omfattet av havnekapitalreglene i dag.
Staten får ansvar for fremkommelighet
KS registrerer også med interesse utvalgets forslag om at ansvaret for fremkommelighet i farvannet utenfor havn som sådan legges til staten. I dag er statens ansvar begrenset til fremkommeligheten i alle hoved- og biled, og fram til kaikanten i de største havnene, mens kommunene har ansvaret for fremkommeligheten utenfor dette. Idet trafikken er størst i hoved- og biled så betyr dette imidlertid i praksis at mange kommuner, med unntak av de som har egen havn, ikke har særlig oppgaver knyttet til ansvaret for fremkommelighet.
-Vi mener den foreslåtte modellen for det første vil gi enkle og tydelige grenser mellom statens og kommunenes ansvars- og myndighetsområder, og for det andre sikre en enhetlig praksis uavhengig av kommunegrenser i farvannet og den enkelte kommunes økonomi og ressurser. Det er etter vårt syn riktig at staten tar et større ansvar for kostnadene med å tilrettelegge for sikker sjøtrafikk, sier Eide.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt
Tel:24 13 26 01kom@ks.noBilder
Om KS
Følg pressemeldinger fra KS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra KS
– Økonomisk ramme som gir handlingsrom15.4.2024 13:05:22 CEST | Pressemelding
– Frontfagstes ramme på 5,2 prosent gir partene i kommunesektoren et godt utgangspunkt for å finne ansvarlige og samlende løsninger som tar hensyn til en svekket kommuneøkonomi, sier arbeidslivsdirektør i KS, Tor Arne Gangsø.
Ber regjeringen forkaste forslaget til nye fraværsregler12.4.2024 08:15:00 CEST | Pressemelding
KS, Skolelederforbundet og Elevorganisasjonen med felles front mot regjeringens forslag til ny fraværsgrense.
Presseinvitasjon til konferansen eKommune 2024 – Menneske og teknologi11.4.2024 17:59:10 CEST | Presseinvitasjon
Hvordan vil teknologien som del av løsningen på de store samfunnsutfordringene påvirke mennesker og samspillet mellom oss? Det vil eKommune 2024 18. og 19. april gi deg svar på.
Priv. til red.: Tariffoppgjøret i kommunesektoren starter11.4.2024 15:45:02 CEST | Presseinvitasjon
Mandag 15. april starter forhandlingene i hovedtariffoppgjøret i KS' tariffområde.
Hverdagsveiene blir nok en gang nedprioritert22.3.2024 14:55:55 CET | Pressemelding
- Vi er skuffet over regjeringen som sier de vil ta vare på det vi har, men som likevel ikke satser på fylkesveiene i ny Nasjonal transportplan (NTP), sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom