Forebygger påkjørsler av tamrein på Nordlandsbanen
– Jeg opplever at vi har en god dialog med reineierne og at vi sammen jobber for å redusere antall reinpåkjørsler, sier områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR.
Møter
Bane NOR skal i løpet av september-oktober gjennomføre møter med reinbeitedistriktene for blant annet å gjennomgå gjeldende rutiner og tiltak, samt å få tilbakemelding om hvor reineierne planlegger å ha reinen i høst og vinter.
– Hvor reinen befinner seg kan imidlertid fort endre seg på grunn av vær og beiteforhold, sier Brækkan. Det er derfor svært viktig med en tett kontakt mellom reinbeitedistriktene og Bane NOR.
Nye gjerder
Arbeidet med å bygge nye reingjerder på en 25 kilometer lang strekning mellom Mosjøen og Kvalfors pågår nå for fullt. Nå bygges gjerder på en 7,2 km strekning mellom Skog og Kvalfors bru sør for Mosjøen som skal være ferdig før vinteren setter inn. Straks snø- og værforhold tillater det til våren fortsetter byggingen ned til Bjorås tunnel, en strekning på 25,4 kilometer. I tillegg skal et eksisterende gjerde i Holmvassdalen forlenges med 2,4 km mellom Sefrielv og Sefrivatn tunnel.
Til sammen vil Bane NOR i de nærmeste fire årene bygge 44 kilometer med reingjerder til en kostnad på ca 60 millioner kroner. Når denne utbyggingen er ferdig vil det være totalt 63,5 kilometer reingjerder på Nordlandsbanen. Bane NOR vil senere vurdere ytterligere bygging av reingjerder etter 2021.
Viderefører rutiner
Bane NOR viderefører rutinene fra forrige vinter for reinmelding og hvordan påkjørsler håndteres av Bane NORs mannskaper. Når det kommer inn en melding om at rein befinner seg i eller nær sporet innføres redusert hastighet på delstrekninger i en tidsbegrenset periode, slik at føreren har mulighet til å stanse toget. Meldingene kommer fra både reineiere og lokførere.
Påkjenning
– Det vil selvfølgelig få konsekvenser for punktligheten, men vi har vurdert at hensynet til reinen må veie tungt. Reinpåkjørsler er en stor påkjenning både for lokomotivførere, reinere og Bane NORs egne mannskaper, og det ønsker vi å unngå så langt det lar seg gjøre, sier Bjørn Kristiansen, konserndirektør for Kunde- og trafikkdivisjonen i Bane NOR.
Kristiansen påpeker at det dessverre ikke er mulig å unngå at dyr blir påkjørt på jernbanen, men det jobbes aktivt med å redusere antallet mest mulig.
Fakta om påkjørsler av dyr
Hvert år blir mange dyr påkjørt av tog. Det har mange negative konsekvenser eierne av dyra, for togtrafikken og belaster lokførernes arbeidsmiljø. Bane NOR følger en langsiktig handlingsplan for å redusere antall dyrepåkjørsler på jernbanen (2018-2021).
- Nordlandsbanen mellom Steinkjer og Bodø topper statistikken om flest dyrepåkjørsler på jernbanen. Det er hovedsakelig elg og rein som blir rammet på denne strekningen.
- En oversikt siste 10 år viser at antall påkjørte tamrein på Nordlandsbanen varierer fra år til år, og ligger fra ca 200 dyr til ca. 600 dyr i året. Hittil i år er det påkjørt 315 rein.
- Bane NOR samarbeider tett med beitedistriktene i Trøndelag og Nordland for å forebygge dyrepåkjørsler. Bedre varslingsrutiner er utarbeidet og gjennomgås før flyttesesongen starter på senhøsten.
- I 2017 etablerte Bane NOR 7,2 kilometer med dobbeltsidig gjerde mellom Lønsdal stasjon og Kjemåga. I inneværende år skal det bygges gjerde mellom Skog og Kvalfors (7,2 km).
- I 2019 skal jernbanen gjerdes inn på strekningene Kvalfors bru – Bjoråsen, Mosjøen – Laksfors og Sefrielv – Sefrivatn tunnel
År |
Antall tamrein |
2008 |
201 |
2009 |
216 |
2010 |
623 |
2011 |
280 |
2012 |
429 |
2013 |
504 |
2014 |
200 |
2015 |
435 |
2016 |
243 |
2017 |
566 |
2018 |
315 |
Nøkkelord
Kontakter
Kjell Bakken 916 57 573
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom