Kolonihagen

Folk som vil det annerledes - kampanje fra Kolonihagen

I 2017 utvidet Kolonihagen virksomheten og begynte med dagligvarer. Gründerbedriften har nå lansert 90 forskjellige produkter for salg i Rema 1000. Veksten fortsetter og skal nå støttes av en stor merkevarekampanje.
Kolonihagen - folk som vil det annerledes

-Helt siden Engdahl-familien gründet Kolonihagen tilbake i 2003, har selskapet gått mot strømmen. Ideen bak selskapet var å gjøre bra, økologisk mat tilgjengelig for folk flest. Nå lager vi en kampanje basert på kjernen om å tenke og ville annerledes, forteller salgs- og markedssjef Paul Rigault.

Kolonihagens nye kommunikasjonskonsept, kalt «Folk som vil det annerledes» lanseres denne uken. Kampanjen består av brandingfilmer, tipsfilmer og annonser til både print og digitale flater.

Folk som vil det annerledes

-Vi har alltid jobbet med folk som vil noe mer, som vil noe annerledes. Vi elsker folk som tenker annerledes, for der alle tenker likt, tenker ingen. Det orker vi ikke være med på, da spør vi heller «hvorfor ikke tvert om», fortsetter Rigault.

Kolonihagen står selv for produktutvikling. Et team med kokk- og matkompetanse, innovasjonserfaring og kommunikasjon jobber tett fra begynnelse til slutt.

– Vi går inn i verdikjeden på alle prosjekter, finner produkter og egenskaper som er unike, og som dermed også har en unik historie. Det er komplisert og veldig enkelt på en gang, forteller innovasjonssjef Arnt Ove Dalebø.

Kolonihagen tredoblet omsetningen fra 2017 til 2018, og var den merkevaren som vokste mest i kjennskap innenfor bærekraft og kvalitet. Kolonihagen jobber i samme marked som blant annet Jacobs Utvalgte, Änglamark og Coops Smak Forskjellen.

-Den nasjonale kjennskapen til Kolonihagen har på et knapt år vokst med 16 prosentpoeng, det synes vi er helt ok!

Økologi og bærekraft er viktig, smak avgjør

Kolonihagen har lansert alt fra syltetøy, skinke, juice til iskrem, frø og kjerner, brød og rundstykker. Alt utvikles av Kolonihagens egne kokker, med smak i fokus. For uten smak, har man ingenting, forteller Rigault.

-Vi jobber med rene råvarer, godt håndverk og produkter uten sprøytemidler og kunstgjødsel, fra dedikerte bønder som ønsker å flytte grensen for bærekraft og dyrevelferd. Når smaken i tillegg er bra, er kundene happy! De som kjøper våre produkter, har et svært bevisst forhold til det de spiser. Kolonihagens egne undersøkelser viser at over 90% av de som prøver et Kolonihagen-produkt, ønsker å kjøpe flere produkter ved neste handletur. Det viser styrken til merkevaren, sier salgs- og markedssjefen.

Han gleder seg til å kjøre merkevarekampanjen, som i hovedsak er utviklet in-house, basert på materiale fra tidligere filmer og materiale.

Åpenhet er grunnlag for tillit og vekst

-Vi tror på åpenhet, i alt fra produksjon til eierskap til sporbarhet og ikke minst kommunikasjon. Når vi lager reklame, lager vi ingen særskilt spec – vi sender ut et team bestående av kameramann og en tidligere journalist. Sammen får de frie tøyler til å finne essensen av produktet og produksjonen, forteller Paul.

Nå har materialet blitt klippet om for å vise både dybde og bredde av Kolonihagen. Målet er å være helt åpen om hele virksomheten og alle produkter, i troen på at åpenhet bygger tillit.

-Fordelen med åpenhet, et godt produkt med en bærekraftig verdikjede er at man ikke trenger være redd for noe. Historien er sann, ekte og ærlig og trenger ingen sminke eller grønnvasking. Vi har de beste bøndene, produsenter, de som tenker annerledes. Vi frykter ingenting, avslutter Rigault.

Kolonihagen - folk som vil det annerledes

Om Kolonihagen

Kolonihagen
Professor Dahls gate 37

22 71 55 00http://kolonihagen.no/

Kolonihagen begynte med en økologisk matkasse i 2004. Da vi trengte økologiske brød, startet vi et økologisk bakeri. Da vi skulle lage bakeriutsalg, åpnet vi i stedet Norges første heløkologiske restaurant - Kolonihagen Frogner. I en kjeller på Grünerløkka begynte vi med ølbrygging, og kalte det Kolonihagen bryggeri. I 2017 lanserte vi våre første dagligvareprodukter for salg i Rema 1000.

Kolonihagens visjon har hele tiden vært å gi folk bedre mat, fordi bedre mat gir bedre mennesker.

Følg pressemeldinger fra Kolonihagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kolonihagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kolonihagen