Flytrafikken vil normaliseres i løpet av et par timer

Ingenting tyder på at hacking er årsak.

Et felleseuropeisk telenettverkssystem leverer data om flyvninger. Dette systemet eies av Eurocontrol. En underleverandør i dette nettverket har hatt problem med en node. Problemet fikk konsekvenser kun for norsk trafikk og systemet var nede i cirka tre timer.

- Vi vet at noen fly ble innstilt som følge av situasjonen som oppstod i morgentimene. Men trafikken vil normaliseres i løpet av et par timer. Det er ingenting som per nå tyder på at hacking er årsak til databruddet, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud.

____

For mer informasjon om datasystem og årsak kontakt kommunikasjonssjef i Avinor Flysikring, Erik Lødding: 930 07 689,

Avinor tildeler kontrakt for tårntjenester til selskapet Saerco14.2.2019 12:01:29Pressemelding

Avinors styre har besluttet å tildele en 5-årskontrakt for tårntjenester på Ålesund- og Kristiansand lufthavn til det spanske selskapet Saerco. Fire tilbydere deltok i konkurransen, hvor kvalitet og pris begge var vektlagt med 50 prosent. Saerco vant med høyest score på kvalitet og lavest pris. Det innebærer en forventet årlig innsparing for Avinor på ca. 15 millioner kroner, eller omlag 37 prosent.