Flest konkurser i Hordaland!

Hordaland er det fylket med flest konkurser og tvangsavviklinger hittil i år med 42,9 prosent og hele 546 virksomheter har gått over ende. I august måned er det imidlertid kun en beskjeden økning på 1,6 prosent målt opp mot samme måned i fjor. Dette viser tall fra Bisnode, som er Norges ledende leverandør av kreditt- og markedsdata.

– I månedene juni og august ser vi en sterk økning i konkurser og tvangsavviklinger over hele landet, mens økningen ser ut til å ha stoppet litt opp i Hordaland, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode. I august ble 62 bedrifter i Hordaland slått konkurs eller tvangsavviklet. Det er kun en mer enn i august 2015.

Hittil i år er 3063 bedrifter slått konkurs og 1021 bedrifter tvangsoppløst på landsbasis. Det er en økning på 5,6 prosent for konkurser og hele 14,6 prosent for tvangsavviklinger sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet blir økningen 7,7 prosent viser Bisnode-tallene. – Den store økningen i konkurser vi har sett i Hordaland hittil i år kan lett gi ringvirkninger som fører til at andre bedrifter taper penger og selv risikerer konkurs. Det er derfor svært viktig at bedrifter følger med på sine kunder og leverandører i forhold til konkursrisiko, advarer Ruud.

Overraskende geografiske forskjeller

Hordaland er det fylket med flest konkurser og tvangsavviklinger hittil i år med 42,9 prosent, mens det er overraskende at Rogaland kun har 8 prosent økning til nå i 2016. Det er en økning i konkurser som er omtrent på nivå med landsgjennomsnittet. – Dette viser at problemene i Rogaland resulterer mer i redusert bemanning i eksisterende bedrifter enn at antallet konkurser øker dramatisk. Dette bør gi en forsiktig optimisme for framtiden i Rogaland, sier Ruud i Bisnode.

Flest i servering og bygging

På landsbasis er det er Hotell og Restaurant-bransjen med økning på 28,2 prosent og Bygg- og anleggsbransjen med økning på 13,3 prosent som sliter mest. ­– Dette er et paradoks når vi ellers hører at norske hoteller og restauranter har hatt gleden av en svak norsk krone og økt turisme, samt at byggebransjen opplever høye boligpriser og stor etterspørsel, sier Ruud.

Både innen tjenesteytende næringer og eiendom er det også flere konkurser enn i fjor, med økning på henholdsvis 12,2 og 8 prosent. I jordbruk, skogbruk og fiske er det en nedgang i antall konkurser hittil i år på 17,6 prosent, og både industri og detaljhandel opplever færre konkurser enn i samme periode i 2015.

Langt færre går konkurs!8.9.2017 15:07Pressemelding

Tall fra data- og analyseselskapet Bisnode viser at antall konkurser i næringslivet er på vei ned. I august var det 18,4 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn i august i fjor. Hittil i år har antall konkurser og tvangsavviklinger gått ned med 2,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Nedgangen i antall konkurser er gledelig, og et klart tegn på at det nå går bedre i næringslivet, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.