Flere konkurser i Vest-Agder

9.9.2016 11:33 | Bisnode

Antall konkurser og tvangsavviklinger økte sterkt i Vest-Agder i august – hele 50 prosent over samme periode i fjor, viser tall fra Bisnode, som er Norges ledende leverandør av kreditt- og markedsdata. I månedene juni og august ser vi en sterk økning i konkurser og tvangsavviklinger. Det kan tyde på en begynnende trend for deler av næringslivet i Aust-Agder som ikke er noe hyggelig, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Hittil i år er 3063 bedrifter slått konkurs og 1021 bedrifter tvangsoppløst på landsbasis. Det er en økning på 5,6 prosent for konkurser og hele 14,6 prosent for tvangsavviklinger sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet blir økningen 7,7 prosent viser Bisnode-tallene.

Vest-Agder over snittet

Vest-Agder skiller seg ut som et av fylkene med størst økning i konkurser og tvangsavviklinger i august. Mens 10 bedrifter gikk overende i august i fjor, var det hele 15 virksomheter som måtte gi seg i august i år. Økningen i Vest-Agder på 50 prosent er langt høyere enn landsgjennomsnittet på 28,3 prosent for august. For årets åtte første måneder samlet har Vest-Agder totalt 159 konkurser som er en total økning på 14,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Den store økningen i konkurser vi har sett de siste månedene kan lett gi ringvirkninger som fører til at andre bedrifter taper penger og selv risikerer konkurs. Det er derfor svært viktig at bedrifter følger med på sine kunder og leverandører i forhold til konkursrisiko, advarer kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Overraskende geografiske forskjeller

Hordaland er det fylket med flest konkurser og tvangsavviklinger hittil i år med 42,9 prosent, mens det er overraskende at Rogaland kun har 8 prosent økning i 2016. – Rogaland har en økning i konkurser som er omtrent på nivå med landsgjennomsnittet. Dette viser at problemene i Rogaland resulterer mer i redusert bemanning i eksisterende bedrifter enn at antallet konkurser øker dramatisk. Dette bør gi en forsiktig optimisme for framtiden i Rogaland, sier Ruud. Videre viser tallene at Telemark er det fylket som har hatt størst økning i konkurser siste 5 år.

Flest i servering og bygging

På landsbasis er det er Hotell og Restaurant-bransjen med økning på 28,2 prosent og Bygg- og anleggsbransjen med økning på 13,3 prosent som sliter mest. ­– Dette er et paradoks når vi ellers hører at norske hoteller og restauranter har hatt gleden av en svak norsk krone og økt turisme, samt at byggebransjen opplever høye boligpriser og stor etterspørsel, sier Ruud.

Både innen tjenesteytende næringer og eiendom er det også flere konkurser enn i fjor, med økning på henholdsvis 12,2 og 8 prosent. I jordbruk, skogbruk og fiske er det en nedgang i antall konkurser hittil i år på 17,6 prosent, og både industri og detaljhandel opplever færre konkurser enn i samme periode i 2015.

PER EINAR RUUD
Fagansvarlig Kreditt