Fjord Line

Fjord Line utvider lugarkapasiteten med over 20 prosent på verdens mest miljøvennlige skip

Nytt samarbeid med Fosen Yard AS skal sørge for et sekstitalls nye lugarer på MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord.
MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord skal utvide lugarkapasiteten i løpet av et drøyt år. Foto: Fjord Line

Økt etterspørsel har medført sprengt kapasitet i høysesong og helger. Med dette som bakteppe har fergerederiet bestemt seg for å bygge ut lugarkapasiteten på de to miljøvennlige cruisefergene, som trafikkerer ruten mellom Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund.

Kapasitetsutvidelsen er på over 20 prosent, noe som medfører at antall lugarer på hvert skip utvides med et sekstitalls lugarer. Lugarene plasseres forut på skipenes 10. dekk, mange av dem i oppgraderte kategorier og med vinduer med panoramautsikt. Samtidig utvides skipenes bufferestauranter med cirka 125 plasser.

Det første skipet blir oppgradert i november/desember 2017, mens det andre bygges om i januar/februar 2018.

- Vi gleder oss til å kunne tilby våre gjester nye miljøer om bord med flere lugaralternativer. Investeringen bygger opp under vår sterke tro på vestlandsmarkedet og en oppgang i antall reisende, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Skipene ble bygget av Bergen Group Fosen – MS Stavangerfjord har vært i drift siden medio 2013 mens Bergensfjord har vært i drift siden mars 2014. Det er Fosen Yard som har fått jobben med å ta fatt på den omfattende utvidelsen.

I tredje kvartal kunne Fjord Line vise til en omsetningsvekst på 29 prosent og en firedobling av overskuddet mot samme periode i fjor. Fjord Line seiler mot et rekordår takket være flere passasjerer, høyere omsetning per passasjer og en kostnadseffektiv drift.

- Vi er godt fornøyd med tredje kvartal og resultatene så langt i år. Alle de tre rutene gjør det bedre og stadig flere setter pris på å reise med den yngste og mest moderne flåten innen cruisefergesegmentet i Europa, sier Rickard Ternblom.

Fakta om fartøyene: MS Stavangerfjord – satt i trafikk i juli 2013, bygd av Bergen Group Fosen AS, kapasitet: 1500 passasjerer, 306 lugarer, 600 biler.

MS Bergensfjord – satt i trafikk mars 2014, bygd av Bergen Group Fosen AS, kapasitet: 1500 passasjerer, 306 lugarer, 600 biler.

For kommentarer, kontakt:

Fjord Line AS: Konsernsjef Rickard Ternblom, mob +47 95209388

For kommentarer, kontakt:

Fjord Line AS: Konsernsjef Rickard Ternblom, mob +47 95209388

Bilder

Last ned bilde
Konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line er tilfreds med samarbeidet med Fosen Yard. Foto: Styrk Fjærtoft Trondsen
Illustrasjon av skipene med nye lugarer. Illustrasjon: Falkum Hansen Design AS

Om Fjord Line

Fjord Line
Torvet 6
4379 Egersund

+47 815 33 500http://www.fjordline.com

Om Fjord Line

Fjord Line er et moderne rederi som tilbyr trygg og behagelig sjøtransport mellom Norge, Danmark og Sverige. Rederiet er i kraftig vekst som følge av nye skip og et utvidet tilbud til passasjerer og godstransportører.

I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av rederiets cargoavdelinger i Norge og Danmark.

Fjord Line ble startet i 1993 og har i dag om lag 600 ansatte. Av dem arbeider 170 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Langesund, Kristiansand, Sandefjord, Strömstad og Hirtshals, mens 430 er sjøansatte på helårsbasis. Bemanningen øker med om lag 150 medarbeidere i sommerhalvåret.

Fjord Line har et obligasjonslån notert på Oslo Børs.

Rickard Ternblom har vært Fjord Lines administrerende direktør siden 2015.

Fjord Lines flåte

Den første av Fjord Lines to nye cruiseferger, MS Stavangerfjord, ble satt i drift i juli 2013. Søsterskipet MS Bergensfjord hadde sin første seiling i mars 2014. Med daglige avganger året rundt trafikkerer skipene linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og mellom Hirtshals og Langesund.

En ny linje mellom Sandefjord og Strömstad ble åpnet 20. juni 2014. På denne strekningen gjør en modernisert MS Oslofjord to rundturer hver dag hele året.

I sommerhalvåret går også den hurtiggående katamaranen HSC Fjord Cat på ekspresslinje mellom Kristiansand og Hirtshals.

Fosser frem på grønn gass

MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord er de første og de største cruisefergene i verden som seiler med såkalt «single fuelled LNG engine». Det innebærer at skipenes motorer utelukkende drives av flytende naturgass (LNG), noe som gir langt mindre miljøutslipp enn bruk av tradisjonell tungolje.

Gjennom denne miljøsatsingen ligger Fjord Line i forkant av nye og strengere utslippsbestemmelser, og miljøgevinsten er betydelig langs kysten og i de fire havnene som cruisefergene anløper.

Følg pressemeldinger fra Fjord Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fjord Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fjord Line