Fjord Line

Fjord Line bygger nytt skip – dobler kapasiteten på den raskeste veien mellom Norge og Danmark

Del

Etter tre år med solid vekst på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals, investerer det norskeide rederiet i en ny katamaran som gir høyere kapasitet, bedre komfort, flere avganger og lengre sesong. Det nye skipet markerer også en satsning på frakt.

Illustrasjon av ny katamaran som skal stå ferdigbygd i 2020. Foto: Austal artist impression
Illustrasjon av ny katamaran som skal stå ferdigbygd i 2020. Foto: Austal artist impression

– Dette er en ny milepæl i Fjord Lines utvikling. Vi har lyktes meget godt på ruten de siste årene og er strålende fornøyde med å ha bestilt et nytt skip, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line AS.

Det australske verftet Austal Ships Pty Ltd har fått oppdraget med å bygge skipet, som vil representere en ny teknologisk standard og gi klare miljømessige gevinster på ruten når det står klart til sommersesongen 2020.

– I utviklingsfasen har blant annet komfort vært viktig for oss. Den nye katamaranen skal være et komfortabelt og behagelig reisealternativ, samtidig som den skal være raskeste reisevei mellom Norge og Danmark. Med toppfart på 40 knop vil reisetiden fortsatt være 2 timer og 15 minutter, forteller Ternblom, som også understreker at investeringen vil gjøre Fjord Line til en aktør i fraktmarkedet på strekningen.

Nytt konsept i det norske og danske markedet

Det nye skipet bygges med kapasitet til 1.200 passasjerer og over 400 biler – nesten en dobling fra dagens kapasitet. Butikken om bord blir dobbelt så stor, med dertil større og bredere utvalg. Gjestene vil kunne velge mellom tre spennende matkonsepter på overfarten.

– Skipet blir lyst og luftig med en tydelig skandinavisk profil på innredningen. Barn og barnefamilier får også sin egen avdeling hvor de kan boltre seg. Dette blir et helt nytt fergekonsept i det norske og danske markedet, sier Ternblom.

Fjord Line vil fram mot sommersesongen 2020 investere i dagens katamaran, HSC Fjord Cat, for å sørge for et fortsatt konkurransedyktig produkt på linjen over Skagerrak.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle alle våre produkter fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund og Sandefjord. Det innebærer også oppgraderinger på dagens skip, sier Ternblom.

God utvikling for ruten Kristiansand-Hirtshals

Fra 2014 til 2016 vokste Fjord Line med 26.000 passasjerer og 7.400 biler på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. I 2016 fraktet rederiet 213.000 passasjerer på ruten, fordelt på 576 seilinger.

– Vi ønsker å være innovative i utviklingen av nye produkter og ruter, en kongstanke vi håper skal sikre fortsatt vekst i mange år framover, sier Rickard Ternblom i Fjord Line.

Teknisk informasjon om skipet (HSC Fjord Cat i parentes)

Lengde 109m (91m)

Bredde 30,5m (26m)

Dybde under vannlinjen 3,8m (3,8m)

Maks passasjerer 1.200 (676)

Maks antall biler 410 (200)

Frakt >500LM (lane meters) (0 m)

Fart 40 knop (40 knop)

Overfartstid 2h15min (2h 15min)

Nøkkelord

Kontakter

For ytterligere kommentarer, kontakt:
Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line AS, mobil: 952 09 388

Bilder

Illustrasjon av ny katamaran som skal stå ferdigbygd i 2020. Foto: Austal artist impression
Illustrasjon av ny katamaran som skal stå ferdigbygd i 2020. Foto: Austal artist impression
Last ned bilde
Konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line. Foto: Styrk Fjærtoft
Konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line. Foto: Styrk Fjærtoft
Last ned bilde
Konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line. Foto: Styrk Fjærtoft
Konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line. Foto: Styrk Fjærtoft
Last ned bilde

Om Fjord Line

Fjord Line
Fjord Line
Torvet 6
4379 Egersund

+47 815 33 500http://www.fjordline.com

Fakta om Fjord Line:

Fjord Line er et moderne rederi som tilbyr trygg og behagelig sjøtransport mellom Norge, Danmark og Sverige. Rederiet er i kraftig vekst som følge av nye skip og et utvidet tilbud til passasjerer og godstransportører.

I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av rederiets cargoavdelinger i Norge og Danmark.

Fjord Line ble startet i 1993 og har i dag om lag 750 ansatte. Av dem arbeider 300 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Langesund, Kristiansand, Sandefjord, Strömstad og Hirtshals, mens 450 er sjøansatte på helårsbasis. Bemanningen øker med om lag 150 medarbeidere i sommerhalvåret.

Den første av Fjord Lines to nye cruiseferger, MS Stavangerfjord, ble satt i drift i juli 2013. Søsterskipet MS Bergensfjord hadde sin første seiling i mars 2014. Med daglige avganger året rundt trafikkerer skipene linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og mellom Hirtshals og Langesund.

En ny linje mellom Sandefjord og Strömstad ble åpnet 20. juni 2014. På denne strekningen gjør en modernisert MS Oslofjord to rundturer hver dag hele året.

I sommerhalvåret går også den hurtiggående katamaranen HSC Fjord Cat på ekspresslinje mellom Kristiansand og Hirtshals.

Følg saker fra Fjord Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fjord Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fjord Line

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom