Fjerde og siste kontrakt i Follobaneprosjektet signert
Bane NOR har i dag inngått kontrakt for grunn- og betongarbeid i området ved Loenga -
Ekebergåsen med NCC Infrastructure Norge. Kontrakten har en verdi på i underkant av MNOK 250 eks. mva.
- Vi er svært fornøyd med nå å ha signert den siste av de tre kontraktene som erstatter EPC Civil kontrakten som ble hevet i januar. NCC har solid erfaring og vi ser frem til et godt samarbeid med de for den siste delen av underbygningsarbeidet inn mot tunelldelen av Follobaneprosjektet, slik at disse tunellene kan kobles til Oslo S, sier prosjektleder for delprosjekt Innføring Oslo S, Anne Marie Dyrøy.
Flere prosjekter for Bane NOR
Kontrakten er en utførelsesentreprise basert på Bane NORs standardvilkår i NS8405 og gjelder for betongarbeid med føringsveier for konstruksjonene, samt oppføring av tekniske bygg. Arbeidet på kontrakten skal være ferdigstilt høsten 2019.
De siste årene har NCC gjennomført flere prosjekter for Bane NOR, blant annet prosjektet
Storberget i Porsgrunn. I tillegg er de i startfasen med bygging av strekningen Venjar-Eidsvoll.
Siste kontrakt etter Condotte
Dette er den siste av de fire kontraktene som tildeles og signeres, som følge av at Bane NOR i januar 2018 hevet kontrakten for EPC Oslo S Civil og EPC Drill & Blast, med den italienske totalentreprenøren Condotte.
Follobaneprosjektet nærmer seg 70% ferdig. To av de fire tunnelbormaskinene har hatt
gjennomslag og tunellen er ferdig boret i retning Oslo. De to siste, i retning Ski, vil ha gjennomslag våren 2019. Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski får Nordens lengste jernbanetunnel. I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bro fullført og i sommer ble det blant annet lagt flere nye spor. Prosjektet som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder og skal etter planen være ferdig i desember 2021.
Kontakter
Døgnåpen medievakt
Tel:916 56 565Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom