Bane NOR

Fjerde og siste kontrakt i Follobaneprosjektet signert

Del

Bane NOR ved Follobaneprosjektet har i dag signert kontrakt for grunn- og betongarbeid fra Loenga til Ekebergåsen med entreprenøren NCC Infrastructure Norge.

T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge og Anne Marie Dyrøy, prosjektleder for delprosjekt Innføring Oslo S, Follobaneprosjektet, Bane NOR. Foto: Bane NOR
T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge og Anne Marie Dyrøy, prosjektleder for delprosjekt Innføring Oslo S, Follobaneprosjektet, Bane NOR. Foto: Bane NOR

Bane NOR har i dag inngått kontrakt for grunn- og betongarbeid i området ved Loenga -
Ekebergåsen med NCC Infrastructure Norge. Kontrakten har en verdi på i underkant av MNOK 250 eks. mva.

- Vi er svært fornøyd med nå å ha signert den siste av de tre kontraktene som erstatter EPC Civil kontrakten som ble hevet i januar. NCC har solid erfaring og vi ser frem til et godt samarbeid med de for den siste delen av underbygningsarbeidet inn mot tunelldelen av Follobaneprosjektet, slik at disse tunellene kan kobles til Oslo S, sier prosjektleder for delprosjekt Innføring Oslo S, Anne Marie Dyrøy.

Flere prosjekter for Bane NOR

Kontrakten er en utførelsesentreprise basert på Bane NORs standardvilkår i NS8405 og gjelder for betongarbeid med føringsveier for konstruksjonene, samt oppføring av tekniske bygg. Arbeidet på kontrakten skal være ferdigstilt høsten 2019.
De siste årene har NCC gjennomført flere prosjekter for Bane NOR, blant annet prosjektet
Storberget i Porsgrunn. I tillegg er de i startfasen med bygging av strekningen Venjar-Eidsvoll.

Siste kontrakt etter Condotte

Dette er den siste av de fire kontraktene som tildeles og signeres, som følge av at Bane NOR i januar 2018 hevet kontrakten for EPC Oslo S Civil og EPC Drill & Blast, med den italienske totalentreprenøren Condotte.


Follobaneprosjektet nærmer seg 70% ferdig. To av de fire tunnelbormaskinene har hatt
gjennomslag og tunellen er ferdig boret i retning Oslo. De to siste, i retning Ski, vil ha gjennomslag våren 2019. Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski får Nordens lengste jernbanetunnel. I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bro fullført og i sommer ble det blant annet lagt flere nye spor. Prosjektet som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder og skal etter planen være ferdig i desember 2021.

Kontakter

Bilder

T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge og Anne Marie Dyrøy, prosjektleder for delprosjekt Innføring Oslo S, Follobaneprosjektet, Bane NOR. Foto: Bane NOR
T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge og Anne Marie Dyrøy, prosjektleder for delprosjekt Innføring Oslo S, Follobaneprosjektet, Bane NOR. Foto: Bane NOR
Last ned bilde
T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge
T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge
Last ned bilde
T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge
T.v. Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Bane NOR - Per Jonsson, divisjonsdirektør Civil Engineering, NCC Infrastructure Norge
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom