Risør kammermusikkfest

Fiolinisten Christian Tetzlaff blir kunstnerisk leder for Risør Kammermusikkfest i 2018.

Risør kammermusikkfest vil la stillingen som kunstnerisk leder rullere mellom norske og internasjonale toppmusikere. Fiolinisten Christian Tetzlaff blir kunstnerisk leder i 2018.

Årets kunstneriske leder i Risør er den italienske pianisten Enrico Pace. Han har preget programmet for 2017-festivalen både i valg av musikere og repertoar. Nå blir det den tyske topp-fiolinisten Christian Tetzlaffs tur.

– Det er ekstremt krevende å være kunstnerisk leder for en festival på høyt internasjonalt nivå. Å skape et godt program år etter år og hente inn stadig nye musikere tærer på krefter og idérikdom, sier festivalsjef Eirik Raude. – I år har vi nytt godt av Enrico Paces overskudd og idéer. Nå skal vi samarbeide tett med Christian Tetzlaff, som har gjestet festivalen ved flere anledninger. Vi ønsker også norske toppmusikere som kunstneriske leder i årene fremover, sier Raude.

Med Christian Tetzlaff har Risør kammermusikkfest fått nok en kunstnerisk leder i det internasjonale toppskiktet. For to år siden var han ”Artist in Residence” hos Berliner-filharmonikerne; en ære som blir få musikere forunt. Han er solist med verdens fremste orkestre, og samtidig er en ivrig kammermusiker, med sin egen kvartett. Han er solid forankret i den klassiske tradisjonen, men nysgjerrig på alt det nye som nå rører seg rundt denne tradisjonen, avslutter Raude.

Kontaktinfo:
Maren Jørstad
maren@kammermusikkfest.no
tlf: 478 32 131

Risør kammermusikkfest er Norges viktigste kammermusikkfestival og ble i 2002 utpekt som en av de ti internasjonalt viktigste begivenhetene innen klassisk musikk av The New York Times. Hvert år arrangerer festivalen mer enn 30 konserter i den vakre sørlandsbyen for ca. 8000 besøkende. Norske og internasjonale stjernemusikere inviteres til Risør og fremfører musikk fra hele den vestlige musikkhistorien.

Risør kammermusikkfest har sin åpningskonsert i dag onsdag 28.juni kl 18:00 i Risør kirke. Festivalen varer til søndag 2.juli.

Bilder

Om Risør kammermusikkfest

Risør kammermusikkfest

92 29 62 63https://kammermusikkfest.no

Kontaktperson: adm@kammermusikkfest.no

Følg pressemeldinger fra Risør kammermusikkfest

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Risør kammermusikkfest på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Risør kammermusikkfest