Finner ideer med kunstig intelligens
Allerede i dag brukes sosiale medier til å spore opp ideer, men det er særdeles tidkrevende å gjøre dette manuelt. Stipendiat Kasper Christensen i matforskningsinstituttet Nofima stilte seg spørsmålet om kunstig intelligens kan gjøre en like god jobb. Han har utviklet en metode som lærer opp en robot til å identifisere ideer utfra kommentarfelt på for eksempel Facebook. Dette kan bli et viktig verktøy for innovasjon.
– Målet er mer treffsikker produktutvikling. Jakten på den neste store innovasjonen er svært kostbar. Mange nye produkter mislykkes etter markedsintroduksjonen, og det skyldes hovedsakelig at mange bedrifter ennå ikke har lært å identifisere de beste ideene fra starten, sier Kasper Christensen.
Øl brukt til metodetesting
Øl engasjerer mange, også på sosiale medier, derfor er det et passende tema for å teste ut hvorvidt det er mulig å lære en robot å identifisere gode ideer.
Kasper fikk hjelp av to øleksperter til å kategorisere 200 ideer om øl. Ideene var i forkant plukket ut av roboten, og ekspertene skulle bedømme hvor gode ideene var utfra hvorvidt de var nyskapende, verdiskapende og gjennomførbare. Begge ekspertene ble imponert over kvaliteten på ideene.
Et eksempel på en idé som ble identifisert var «Glutenfritt øl». I dag virker ikke dette spesielt nyskapende, men i 2004 var situasjonen en ganske annen. Allerede da ble ideen nevnt i et nettsamfunn, og som ølprodusent hadde du vært godt rustet til å møte glutenfritrenden hvis du hadde fanget opp denne ideen på et så tidlig stadium.
Machine Learning, Big data og kunstig intelligens
Nettsamfunn kan være gode kilder til ideer, men for å kunne bruke de enorme datamengdene fornuftig må de behandles systematisk og intelligent. I sitt doktorgradsarbeid har Kasper utviklet et automatisk idégjenkjenningssystem.
- Det er her den kunstige intelligensen kommer inn. Jeg har lært opp en robot til å skille ut ideer fra kommentartekster i nettsamfunn, ved stadig å fôre den med nye fakta slik at den på en måte blir klokere og klokere. Dette er mulig fordi folk bruker bestemte ord og uttrykk når de snakker om ideer. Det er disse roboten lærer å gjenkjenne, forteller Kasper Christensen.
Han påpeker at hva som anses som gode ideer er subjektivt, og kan variere mye fra bedrift til bedrift og fra person til person.
Om doktorgraden
Kasper Christensen disputerte torsdag 26. april 2017 ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). «Identifisering av ideer i nettsamfunn» er tittelen på avhandling, med undertittel «Utnyttelse av maskinlæring og tekstmining til å finne ideer i nettsamfunn». Doktorgraden er finansiert av Fondet for forskningsavgift på landbruksprodukter (FFL) og er en del av det strategiske programmet InnoFood.
Veiledere har vært Nofimas seniorforskere Tormod Næs og Einar Risvik samt professor Knut Kvall ved NMBU (hovedveileder) og Torulf Mollestad ved Acando.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche Aale HægermarkJournalist / Kommunikasjonsrådgiver Mat
Tel:93 20 34 00wenche.aale.hagermark@nofima.noBilder
Lenker
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Studerte følelser for sjømat24.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Pris har noe å si. Tilgang på gode oppskrifter like så. Forbilder og inspirasjon er også viktig. Men hva med følelser for sjømat? Kan emosjoner ha noe å si for forbruket av sjømat blant unge i Norge?
Nytt torskeprodukt reduserer klimaavtrykket11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når torsken pakkes i Vesterålen i ny emballasje, sparer det klimaet. Nye produkter får ned klimagassutslippene med 30 prosent.
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom