Fersk undersøkelse før OL i PyeongChang: Klæbo er TV-favoritten
Undersøkelsen ble gjort i uke 2, og totalt deltok 1 014 i webundersøkelsen. Utvalget er landsrepresentativt, fra aldersgruppen 18 år og oppover. Respondentene hadde 14 ulike vinteridrettsutøvere å velge blant.
22 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer altså Johannes Høsflot Klæbo når de får spørsmålet «Hvem av disse er din TV-favoritt av norske deltakere under OL i år?». På andreplass kommer Marit Bjørgen med 18 prosent, mens Aksel Lund Svindal kommer på plass nummer 3 med ti prosent.
Johannes Høsflot Klæbo scorer høyere blant menn enn blant kvinner. 23 prosent av mennene har ham som favoritt, mot 20 prosent av kvinnene.
Det er i den eldste aldersgruppen flest har Klæbo som sin favoritt. I aldersgruppen 60 pluss svarer nemlig hele 28 prosent at de har Johannes Høsflot Klæbo som sin TV-favoritt, ifølge RiksTVs tall fra Ipsos. I aldersgruppen 18-29 år oppnår Klæbo 17 prosent.
Trondheimsgutten får aller mest støtte i sine hjemlige trakter, og det er interessant å se på fylkesoppdelingen slik den var før 1. januar. I Nord-Trøndelag svarer hele 52 prosent Johannes Klæbo, og i Sør-Trøndelag er det 39 prosent som svarer det samme. Klæbo slår dermed Marit Bjørgen også i hjem- og nabofylket, da det er hhv. 19 og 22 prosent i de samme fylkene som har Bjørgen som sin favoritt. Videre er Klæbos prosenttall på 20 i Oslo, 19 på Vestlandet – og 18 prosent både i Nord-Norge og på Østlandet når Oslo ikke inkluderes.
– Det er liten tvil om at Johannes Høsflot Klæbo har sjarmert et stort TV-publikum siden han slo igjennom på seniornivå under åpningen på Beitostølen i 2016. Unggutten på 21 år kan bli den største TV-yndlingen under OL for mange – også langt utenfor Norges grenser, sier kommersiell direktør Ole André Skarbøvik i RiksTV.
Marit Bjørgen får markant større støtte blant kvinnene enn mennene. 22 prosent av kvinnene svarer nemlig Marit Bjørgen på den de liker best, mens 13 prosent av mennene gjør det samme. Også Bjørgen får sin høyeste score i høyeste aldersgruppe, det vil si aldersklasse 60 pluss, med 20 prosent. I aldersgruppen 18-29 år oppnår Bjørgen 19 prosent, og er dermed best likt i denne aldersgruppen.
– Marit Bjørgen har sterk TV-appell – og er ikke minst en stor TV-favoritt blant norske kvinner. Hun har skapt mange fantastiske TV-øyeblikk gjennom mange år. I Sør-Korea kan det bli enda flere, sier Ole André Skarbøvik i RiksTV.
Aksel Lund Svindal er på sin side mer populær på TV hos mennene enn kvinnene. Han får 14 prosent blant menn og 5 prosent blant kvinnene. Svindal gjør det sterkest i alderskategorien 40 til 49 år, der 13 prosent svarer at de har ham som TV-favoritt. Det er på Østlandet, når Oslo ikke inkluderes, at Svindal står sterkest som TV-favoritt, med 13 prosent, mot bare 5 prosent i Nord-Norge.
– En av Norges store TV-favoritter kan stå foran et nytt stort OL. Han er jo etter hvert blitt en legende, og det er mange som krysser fingrene for Svindal, sier Ole André Skarbøvik i RiksTV.
Skarbøvik ser positivt på interessen for årets OL, til tross for at tidligere TV-favoritter ikke er med til Sør-Korea.
– Det er sikkert mange som vil savne de store utøverne som Ole Einar Bjørndalen, Petter Northug og Therese Johaug i år, men her ser vi også tydelig at det stadig dukker opp nye utøvere som sjarmerer det norske publikum slik Klæbo har gjort det siste året – og det er veldig positivt, avslutter Skarbøvik i RiksTV.
Nøkkelord
Kontakter
Ole André SkarbøvikKommersiell direktør
Tel:+47 92849343ole.skarbovik@rikstv.noTone MesnaKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 954 27 745tone.mesna@rikstv.noBilder
Om RiksTV
RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon.
RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.
Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.
Følg pressemeldinger fra RiksTV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RiksTV
Strim og fotball.tv lanserer granskende Qatar-dokumentar10.11.2022 14:00:35 CET | Pressemelding
Strim og fotball.tv lanserer “Kampen om sannheten”. Dokumentaren belyser Norges Fotballforbund sitt nei til boikott av årets fotball-VM.
Strim har markedets mest fornøyde TV-kunder31.10.2022 07:40:00 CET | Pressemelding
Strim går helt til topps i EPSI Ratings ferske kundetilfredshetsundersøkelse som offentliggjøres i dag.
RiksTV og Strim med Premier League-avtale og ny sportspakke30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
RiksTV, som også tilbyr strømmetjenesten Strim, har inngått en ny langsiktig Premier League-distribusjonsavtale med Viaplay Group. Samtidig lanserer Strim en helt ny sportspakke med både Premier League, UEFA Champions League og masse annen sport, til svært konkurransedyktig pris.
Strømmetjenesten Strim utvider sportstilbudet med Champions Leauge og LaLiga.22.11.2021 20:16:28 CET | Pressemelding
Strømmetjenesten Strim har blitt enige med TV 2 om å inkludere Champions League og LaLiga i Strim sine sportspakker. Innholdet vil være på plass i Strim til den viktige Champions League-kampen mellom Villareal og Manchester United 23. november.
Den norske strømmetjenesten Strim kun slått av global gigant på kundetilfredshet.26.10.2021 07:36:37 CEST | Pressemelding
I EPSI Rating sin kundetilfredshetsmåling troner Strim helt i toppen med en kundetilfredshet på 70,2%, kun slått av Disney+.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom