NAF

Fersk test fra NAF: Takboks tapper elbilen for strøm

Del

En kompakt elbil bruker om lag 20 prosent mer strøm med en skiboks på taket. Det viser en fersk test fra NAF. - Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker med takboks, men dette var høyere enn forventet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Forbruket øker veldig mye med takboks på en liten elbil. Dette kommer i tillegg til allerede redusert rekkevidde om vinteren. (Foto: NAF)
Forbruket øker veldig mye med takboks på en liten elbil. Dette kommer i tillegg til allerede redusert rekkevidde om vinteren. (Foto: NAF)

NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker når du kjører med takboks på bilen. Testbilene var Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor. Det har lenge vært en uskreven regel at forbruket øker med 5-10 prosent når man kjører med takboks. NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker, og om forbruket øker likt på en elbil og en bensinbil.

- Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal.

Elbilen dårligst ut

Takboksene som ble benyttet i testen var Thule Motion XT XL og Skiguard 830 Touring. Testen ble utført på en motorveistrekning på 7 mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 km/t. Rett og slett en typisk transportetappe til hytta.

Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks. E-Golfen ble ladet til 80 prosent batterikapasitet før hver tur.
Uten takboks lå forbruket på 1,79 kWh/mil på e-Golfen, mens gjennomsnittsforbruket for e-Golfen på de to testene med takboks var 2,125 kWh /mil. Det er en økning i forbruket på hele 19 prosent.

- E-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.

Stasjonsvognen øker som forventet 

Forbruket til stasjonsvognen uten takboks var 0,75 l/mil, et forbruk som helt som forventet for motorveiskjøring på vinterstid.

For Skoda Octavia’en var gjennomsnittsforbruket 0,815 l/mil med takboks. Det er en økning i forbruket på 9 %.

- Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.

Testresultater

Takboks Bil Forbruk
Tur 1  Skiguard VW e-Golf 2,12 kWh
Thule Skoda Octavia 0,84 l/mil
Tur 2 Thule VW e-Golf 2,13 kWh
Skiguard Skoda Octavia 0,79 l/mil
Tur 3 Uten takboks VW e-Golf 1,79 kWh
Uten takboks Skoda Octavia 0,75 l/mil

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forbruket øker veldig mye med takboks på en liten elbil. Dette kommer i tillegg til allerede redusert rekkevidde om vinteren. (Foto: NAF)
Forbruket øker veldig mye med takboks på en liten elbil. Dette kommer i tillegg til allerede redusert rekkevidde om vinteren. (Foto: NAF)
Last ned bilde
NAF testet forbruket med takboks på en Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor og en Volkswagen e-Golf. (Foto: NAF)
NAF testet forbruket med takboks på en Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor og en Volkswagen e-Golf. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom