Klarna

Fersk Klarna-statistikk: Doblet nettsalg av møbler og interiør på nett

Del
Det norske salget av møbel og interiør blant Klarnas mange nettbutikker innenfor denne kategorien, er doblet i løpet av første kvartal 2019 sammenliknet med samme periode i fjor. Aller oftest handler kundene møbler på nett på søndagskvelden.

- Vi ser stadig oftere at kundene bruker de fysiske butikkene som utstilling, og kjøper i nettbutikken, gjerne på søndag kveld. Dette er faktisk det mest populære tidspunktet for handling i denne type nettbutikker, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

 De siste årene har antall butikker som selger hjemmeinnredning og møbler på nett økt kraftig.

 - Ser vi på nettbutikkene i dette segmentet som har vært med oss i hele perioden, hadde de en dobling i salgsvolum i første kvartal 2019, sammenliknet med samme periode i fjor. Mye tyder på at mange sjekker varen i den fysiske butikken og kjøper den på nett når de kommer hjem, sier Elvestad.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all onlinehandel i Norden. I Norge bruker mer enn 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Flere hundre av disse er innenfor møbel- og interiørsegmentet. 

Flest handler møbler søndag kveld

Klarnas data viser at de aller fleste kjøp innenfor møbelkategorien gjøres mellom klokken 21 og 22 på søndag kveld. Det kan ifølge markedsdirektøren i Klarna Norge tyde på at mange har brukt helgen til å besøke de fysiske butikkene for å undersøke og prøvesitte, for å avslutte kjøpet hjemme den påfølgende dagen.

Bohus: Netthandelen øker med sømløs overgang fra fysisk butikk

- Tilgjengelighet, enkelhet og tidsbesparelsen er de tre viktigste drivkreftene. Netthandelen kommer til å fortsette å øke med en sømløs overgang fra fysisk butikk, der varehuset blir et sted hvor kundene kan innhente informasjon, teste kvaliteten og sammenlikne, sier e-commerce manager hos Norges største landsdekkende møbelkjede, Bohus, Stian Bentzen.

Han får følge av administrerende direktør i den svenske møbelkjeden Svenssons i Lammhult, Jörgen Bitzekis.

Møbelbutikken har alltid vært mer showroom enn butikk

- Stort sett alle kunder som kommer til våre butikker har besøkt oss online først og begynt kundereisen der. Møbelbutikker, bortsett fra IKEA, har alltid vært mer et showroom enn en butikk. Jeg opplever at den trenden fortsetter og trykket på raske leveranser bare øker, sier Bitzekis.

De jobber nå med systemer og innhold som skal hjelpe kunden å innrede hjemmet via nett.

 - Når det kommer til bruk av utvidet virkelighet (AI) er nok denne teknologien bare i startgropen. Jeg er imidlertid overbevist om at det kommer til å skje mye på dette området de neste årene, sier Jörgen Bitzekis.

 - Vi har lansert en digital møbelbygger for noen av våre sofakonsept. Her kan kundene selv bygge og visualisere varene før de bestiller. Samtidig kommer nok mange fremdeles til å ønske å ta og kjenne på produktene før de kjøper dem. Det er vanskelig å kjenne hvor godt du sitter med teknologi, så vi er overbevist at varehusene kommer til å være viktige for oss i mange år fremover, sier e-commerce manager hos Bohus, Stian Bentzen.

 Høye krav til informasjon, levering og betalingsløsning

Ifølge Klarnas statistikk gjennomføres majoriteten av kjøp i nettbutikker som selger møbler og interiør fortsatt fra vanlige datamaskiner (45,7 prosent). Allikevel går så mye som 43,4 prosent av handelen via en mobiltelefon. Nettbrett står for 10,9 prosent.

I sin statistikk ser de tydelig utvikling som går mot å tilby kundene en mer personlig og fleksibel shoppingopplevelse i møbelbutikkene på nett.

 - Når kunden i økende grad avslutter sitt kjøp i nettbutikken etter å ha undersøkt varen i butikken, stiller dette høye krav til tydelig informasjon, smidige leveranser og flere muligheter for kunden til å velge hvordan og når kjøpet skal betales, sier Klarna Norges Thomas Elvestad.

 Statistikk fra Klarna om møbel og interiørsalget på nett*:

  • Kvinner bruker mest penger totalt sett (64,1 prosent), men menn har hele 41 prosent høyere snittverdi på sine ordrer.
  • Den aldersgruppen som bruker mest i kategorien er 26-35-åringer (29,5 prosent), tett fulgt av 36-45-åringer (29,2 prosent) og 46-55-åringer (21,2 prosent).
  • Møbelkjøpenes andel av lommeboken, sammenliknet med øvrige varekategorier, øker ettersom alderen på de som handler går opp. Høyst er andelen blant kunder som er mer enn 65 år.

*Statistikken kommer fra flere hundre norske møbel- og interiørbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger. 

Kontakter

Stian Bentzen
E-commerce manager, Bohus
Mobil: 920 31 915
E-post:stian.bentzen@bohus.no

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye