Klarna

Fersk Klarna-statistikk: Doblet nettsalg av møbler og interiør på nett

Det norske salget av møbel og interiør blant Klarnas mange nettbutikker innenfor denne kategorien, er doblet i løpet av første kvartal 2019 sammenliknet med samme periode i fjor. Aller oftest handler kundene møbler på nett på søndagskvelden.

- Vi ser stadig oftere at kundene bruker de fysiske butikkene som utstilling, og kjøper i nettbutikken, gjerne på søndag kveld. Dette er faktisk det mest populære tidspunktet for handling i denne type nettbutikker, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

De siste årene har antall butikker som selger hjemmeinnredning og møbler på nett økt kraftig.

- Ser vi på nettbutikkene i dette segmentet som har vært med oss i hele perioden, hadde de en dobling i salgsvolum i første kvartal 2019, sammenliknet med samme periode i fjor. Mye tyder på at mange sjekker varen i den fysiske butikken og kjøper den på nett når de kommer hjem, sier Elvestad.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all onlinehandel i Norden. I Norge bruker mer enn 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Flere hundre av disse er innenfor møbel- og interiørsegmentet.

Flest handler møbler søndag kveld

Klarnas data viser at de aller fleste kjøp innenfor møbelkategorien gjøres mellom klokken 21 og 22 på søndag kveld. Det kan ifølge markedsdirektøren i Klarna Norge tyde på at mange har brukt helgen til å besøke de fysiske butikkene for å undersøke og prøvesitte, for å avslutte kjøpet hjemme den påfølgende dagen.

Bohus: Netthandelen øker med sømløs overgang fra fysisk butikk

- Tilgjengelighet, enkelhet og tidsbesparelsen er de tre viktigste drivkreftene. Netthandelen kommer til å fortsette å øke med en sømløs overgang fra fysisk butikk, der varehuset blir et sted hvor kundene kan innhente informasjon, teste kvaliteten og sammenlikne, sier e-commerce manager hos Norges største landsdekkende møbelkjede, Bohus, Stian Bentzen.

Han får følge av administrerende direktør i den svenske møbelkjeden Svenssons i Lammhult, Jörgen Bitzekis.

Møbelbutikken har alltid vært mer showroom enn butikk

- Stort sett alle kunder som kommer til våre butikker har besøkt oss online først og begynt kundereisen der. Møbelbutikker, bortsett fra IKEA, har alltid vært mer et showroom enn en butikk. Jeg opplever at den trenden fortsetter og trykket på raske leveranser bare øker, sier Bitzekis.

De jobber nå med systemer og innhold som skal hjelpe kunden å innrede hjemmet via nett.

- Når det kommer til bruk av utvidet virkelighet (AI) er nok denne teknologien bare i startgropen. Jeg er imidlertid overbevist om at det kommer til å skje mye på dette området de neste årene, sier Jörgen Bitzekis.

- Vi har lansert en digital møbelbygger for noen av våre sofakonsept. Her kan kundene selv bygge og visualisere varene før de bestiller. Samtidig kommer nok mange fremdeles til å ønske å ta og kjenne på produktene før de kjøper dem. Det er vanskelig å kjenne hvor godt du sitter med teknologi, så vi er overbevist at varehusene kommer til å være viktige for oss i mange år fremover, sier e-commerce manager hos Bohus, Stian Bentzen.

Høye krav til informasjon, levering og betalingsløsning

Ifølge Klarnas statistikk gjennomføres majoriteten av kjøp i nettbutikker som selger møbler og interiør fortsatt fra vanlige datamaskiner (45,7 prosent). Allikevel går så mye som 43,4 prosent av handelen via en mobiltelefon. Nettbrett står for 10,9 prosent.

I sin statistikk ser de tydelig utvikling som går mot å tilby kundene en mer personlig og fleksibel shoppingopplevelse i møbelbutikkene på nett.

- Når kunden i økende grad avslutter sitt kjøp i nettbutikken etter å ha undersøkt varen i butikken, stiller dette høye krav til tydelig informasjon, smidige leveranser og flere muligheter for kunden til å velge hvordan og når kjøpet skal betales, sier Klarna Norges Thomas Elvestad.

Statistikk fra Klarna om møbel og interiørsalget på nett*:

• Kvinner bruker mest penger totalt sett (64,1 prosent), men menn har hele 41 prosent høyere snittverdi på sine ordrer.
  • Den aldersgruppen som bruker mest i kategorien er 26-35-åringer (29,5 prosent), tett fulgt av 36-45-åringer (29,2 prosent) og 46-55-åringer (21,2 prosent).
  • Møbelkjøpenes andel av lommeboken, sammenliknet med øvrige varekategorier, øker ettersom alderen på de som handler går opp. Høyst er andelen blant kunder som er mer enn 65 år.

*Statistikken kommer fra flere hundre norske møbel- og interiørbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger.

Stian Bentzen
E-commerce manager, Bohus
E-post:stian.bentzen@bohus.no

Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge

Om Klarna

Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Klarna ble grunnlagt i 2005 med en klar ambisjon om å få slutt på utrygg netthandel. I dag er selskapet en av Europas største banker, kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger.

Med mer enn 2000 medarbeidere i hele 14 markeder, er Klarna løsningen for over 60 millioner kunder og 100 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

I 2014 slo vi oss sammen med SOFORT og dannet Klarna Group.

Følg saker fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Klarna