Feil at økt avgift på fossilbiler vil gi flere elbiler på veiene
På oppdrag fra NAF har Transportøkonomisk Institutt regnet på hvordan økt engangsavgift vil påvirke nybilsalget. Tallenes tale er klar: Å skru opp engangsavgiften vil kun ha en marginal effekt:
- Med dagens avgiftsnivå vil elbilandelen av nybilsalget være på 94 prosent i 2025.
- Ved å stramme inn CO2-avgiften vil vi kunne oppnå et elbilsalg på 96 prosent.
- Høyre ser for seg å ta inn 9 milliarder kroner i økt engangsavgifter, men det vil knapt ha en effekt på elbilsalget. Her må de tenke seg om to ganger og ikke gå for et forslag som vil ramme de som ennå ikke har fått ta del i elbilbonanzaen, sier Sagedal.
Elbil har hittil vært en bybil
Flere og flere kjøper elbil, en utvikling som er bra både for klimaet og for folks lommebøker. Spesielt i og rundt byene er elbil et godt valg for mange. Det er også her elbilsalget har økt mest.
- Fremdeles er det grupper som ikke har kunnet kjøpe elbil ennå. Det kan være store familier, folk med lang pendleravstand, eller folk som ikke har tilgang på lading hjemme. Spesielt i distriktene er det dårlig utbygget ladeinfrastruktur, noe som kan være et hinder for mange som ellers kunne kjøpt elbil. Økte avgifter på diesel- og bensinbiler vil ikke løse disse utfordringene, sier Sagedal.
NAF har på vegne av medlemmene vært en pådriver for at dagens elbilpolitikk skal videreføres. Fritak fra moms og engangsavgift har gjort at Norge er på god vei til å nå viktige klimamål. Dersom politikerne holder fast på dagens linje, vil målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025 være innen rekkevidde. Dette får vi til uten å skru opp avgiftene på fossilbiler.
- Elbilfordelene må videreføres, samtidig som vi anmoder bilbransjen om å få fortgang i produksjonen av nye, familievennlige elbiler med de egenskapene folk i Norge trenger fra en bil. I mellomtiden må politikerne ha is i magen og ikke innføre avgifter som rammer de som ennå trenger en diesel- eller bensinbil i noen år til, avslutter Sagedal.
Så stor andel av nybilbilsalget vil elbilene utgjøre i 2025, ifølge TØI:
26 prosent: Ingen teknologiutvikling + ingen endring i avgiftene.
64 prosent: 3 prosent årlig nedgang i batteriprisen + 5 prosent årlig økning i rekkevidde + ingen endring i bilavgiftene.
74 prosent: 3 prosent årlig nedgang i batteriprisen + 5 prosent årlig økning i rekkevidde + markert økning i avgiftene for bensin- og dieselbiler (Hele CO2-kurven forskyves 5 gCO2/km mot venstre hvert år. Innslagspunktet for positiv CO2-komponent i engangsavgiften forskyves 5 gCO2/km nedover for hvert år f. o. m. 2019, til 35 gCO2/km i 2025).
94 prosent: 3 prosent årlig nedgang i batteriprisen + 10 prosent årlig økning i rekkevidde + ingen endring i bilavgiftene.
96 prosent: 3 prosent årlig nedgang i batteriprisen + 10 prosent årlig økning i rekkevidde + markert økning i avgiftene for bensin- og dieselbiler.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonssjef
Tel:+47 480 28 065ies@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
6 av 10 barnefamilier vil ha elbil25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen er stor blant barnefamiliene. – Langt flere barnefamilier vil ha en elbil som sin neste bil enn befolkningen for øvrig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Motorsyklistene er tilbake på veien: - Vær ekstra forsiktig19.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
De siste årene har det vært en økning i alvorlige MC-ulykker. – Nå starter sesongen igjen, og vi ber bilistene se ekstra godt etter to-hjulingene, men også motorsyklistene må ta det ekstra rolig nå i starten av sesongen, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nok penger til å få ned vei-forfallet vil gi store gevinster for samfunnet. – Det smaker mye mer enn det koster å holde veinettet ved like, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Gjør vårens steinsprut-sjekk av bilen10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Vinteren vi har lagt bak oss har vært lang og variabel. Da har det blitt strødd rekordartede mengder med grus på veiene. - Med så store mengder grus har mange fått steinsprutskader på bilen. Derfor er det viktig å gå over bilen og utbedre lakkskader nå når våren har kommet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom