Ethiopian Cargo starter fraktrute til Guangzhou i Kina fra Oslo lufthavn

Fra september 2018 starter Ethiopian Airlines en fraktrute fra Avinor Oslo lufthavn med en Boeing 777-200F. Ruten kommer i tillegg til de fem ukentlige passasjeravgangene til og fra Addis Abeba og knytter Oslo til Guangzhou i Kina.

Foto: Ethipoian Cargo

Norge har det største markedet for flyfrakt i Nord-Europa. Med denne nye ruten vil Ethiopian Cargo ta del i et voksende marked, og det forventes at sjømatnæringen genererer mer enn 230 000 tonn sjømat som flyfrakt i 2018.

- Vi er fornøyd med at våre partnere i Ethiopian Airlines nå skal tilby ny fraktkapasitet fra Oslo lufthavn. Dette er viktig for utviklingen av norsk sjømatnæring og vil bidra til sysselsetting og økt verdiskapning ute i distriktene og sentralt i Norge, sier Martin Langaas, direktør for flyfrakt ved Avinor Oslo lufthavn.

- Kina og Guangzhou har en kraftig økning i sjømatimport fra Norge. Med denne nye ruten vil Ethiopian Cargo øke konkurransekraften for norsk sjømat i Kina.

Ethiopian ser frem til å ta del i et marked i sterk vekst.

- Vi gleder oss til å ta del i en av de raskest voksende flyfraktmarkedene globalt, og ser frem til å tilby det norske markedet ny fraktkapasitet til Kina. Med vår nye rute fra Oslo lufthavn til Guangzhou vil våre norske kunder oppleve vår kvalitet og ekspertise innen transport av sjømat, som krever kjøling under hele reisen for å sikre kvaliteten og holdbarheten, sier Solomon Begashaw direktør for Global Cargo Sales hos Ethiopian Cargo.

Som en forberedelse på oppstarten vil Ethiopian Cargo og Avinor holde et seminar over to dager ved Oslo lufthavn for ruten i slutten av august. Invitasjoner til speditører og andre relevante aktører vil bli sendt ut i løpet av kort tid.

Mr. Solomon Begashaw, direktør for Global Cargo Sales hos Ethiopian Cargo, og Martin Langaas, direktør for flyfrakt ved Avinor Oslo lufthavn (Foto: Ethiopian Cargo)

Foto: Ethipoian Cargo
Last ned bilde