Et annet London – bortenfor Piccadilly Circus

London er en av nordmenns favorittbyer og topper med god margin listen over høstens mest populære weendreisemål. Mange som besøker London tilbringer det meste av ferien i bykjernen rundt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus og Covent Carden – men London byr på så mye mer enn disse klassiske, og ofte overfylte turistattraksjonene. Våg å gå utenfor de opptråkkede stiene for en ny Londonopplevelse.

- London er en utrolig populær by å besøke. Tilbudet av alt fra restauranter, kafeer, shopping, natteliv, kunst og kultur er enormt, samtidig som mange av områdene i byen snarere kjennes som en pittoresk småby enn en gigantisk verdensmetropol. Det er lett å legge for mye tid på de klassiske severdighetene med risiko for å gå glipp av mindre kjente gullkorn, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Et bra tips er å kjøpe t-banekort (Oyster card) som så fylles på med reisepenger. Med buss og taxi er det lett å stå fast i den intensive trafikken, mens t-bane er en smidigere måte å komme seg rundt i byen på.

Tickets beste reisetips til London

Hampstead/Parliament Hill Viewpoint: Hampstead er som en sjarmerende småby nord i London som nås enkelt via t-banen. Langs hovedgaten Heath Street finnes mange butikker, hyggelige puber og koselige kafeer. Rett ved siden av ligger den store parken Hampstead Heath med utsiktspunktet Parliament Hill Viewpoint, med fantastisk utsikt over byen.

Borough Market: utrolig koselig matmarked på den sørlige siden av Themsen, nær foten av London Bridge. Markedet er ikke helt turistfritt, men mange nordmenn har enda ikke oppdaget denne perlen. Reis hit, nyt duftene, kjøp med gaver (kanskje til deg selv!) og smak på alle godbitene som serveres i matbodene.

South Bank: når du har sett Big Ben og Westminster er det perfekt å spasere over Westminster Bridge til South Bank. Følg elven nordover, og du passerer både London Eye, London Aquarium, Tate Modern og det klassiske teateret Shakespeare’s Globe. En koselig spasertur med fin utsikt over byen.

Islington: Shoreditch og Brick Lane er begge flotte områder, men vil du oppdage et annet område så besøk Islington i nordøstre London. Langs hovedgaten er stadig flere gode restauranter åpnet de siste årene, og gaten kalles derfor nå ofte for «Supper Street”. Her finnes også koselige kafeer og hyggelige butikker – en skjønn avstikker fra den hektiske aktiviteten i de mer sentrale delene av byen.

St James’s Park: er en sentralt beliggende park inneklemt mellom Buckingham Palace og 10 Downing Street, som ofte havner litt i skyggen av den mer kjente Hyde Park. St James’s er dog mye koseligere, grønnere og med mange fine benker å slå seg ned for en picknic og bare nyte de vakre omgivelsene.

Mange er klare for å forandre atferd for å minske klimapåvirkningen – få vil avstå fra utenlandsreisen11.12.2018 11:48Pressemelding

Halvparten kan tenke seg å sortere søppel eller minimere sitt bruk av plast for å minske klimapåvirkningen. Hver fjerde nordmann er villig til å spise mindre kjøtt og spise mer lokalproduserte varer. Bare 8 prosent kan tenke seg å avstå fra å fly utenlands, mens 7 prosent ikke vil gjøre noen omstillinger i det hele tatt. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

Spania ubestridt ener i vinter – langreiser øker mest13.11.2018 11:13Pressemelding

De siste årenes store trykk på utenlandsreiser fikk seg en nesestyver sommeren 2018. Mange nordmenn er mette på sol og bad og nedgangen i etterspørselen holder seg også for vinterens reiser der bestillingene har gått ned med 12 prosent. Derimot vil man fortsatt ha miljøforandring og opplevelser – opplevelsesrike langreiser går mot strømmen og øker i antall bestillinger. Spania er fortsatt øverst på listen over mest bestilte ferieland, men Thailand tar stadig innpå. Dessuten oppgir flere enn i fjor at de planlegger en utenlandsreise i vinter. Dette viser Tickets store trendrapport Ticket Collection om vinterens reiser.

Julens reiseraketter: India, Los Angeles og Orlando16.10.2018 09:19Pressemelding

Når det er juleferie passer mange på å reise utenlands - spesielt for å få sol og varme, men også for å oppleve andre kulturer og for å slippe julestresset hjemme. Årets jul er dessuten veldig fordelaktig for de fleste arbeidstakere, noe som gir en mulighet til å reise utenlands uten å ta ut alt for mange feriedager. De reisemålene som øker mest denne julen er India, Los Angeles, Madrid, Orlando og Cape Town. Dette viser fersk bookingstatistikk fra Ticket.