Visit Estonia

Estland inviterer norske partiledere på helgetur

Rett før valget publiserte Nettavisen en stressanalyse av norske toppolitikere laget av Visit Estonia. Ikke overraskende viste resultatene tydelig stressede partiledere. Derfor vil Estland gjerne invitere alle de norske partilederne til en avslappende helg i Estland.

Valget er over, nye Stortingsrepresentanter er på plass på Stortinget, og den nye regjeringen har smått begynt å ta form. Påkjenningen under og etter valget har vært stor for partilederne. Derfor ønsker Estland å invitere partilederne til Estland for å senke skuldrene i rolige og vakre omgivelser.

Utslitte politikere?

Ifølge stressanalysen var det spesielt to politikere som viste klare stressymptomer: Audun Lysbakken og Bjørnar Moxnes.

Mens Lysbakken fikk et stressutslag på 80 prosent, fikk Moxnes et stressutslag på 70 prosent. Ifølge analysen til psykolog Dr. André Weinreich kunne Lysbakken ha godt av noen fridager.

Slik så partiledernes stressnivå ut:

Stressnivå

1 til 100 %

Audun Lysbakken (SV)

Bjørnar Moxnes (Rødt)

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Knut Arild Hareide (KrF)

Erna Solberg (H)

Une Aina Bastholm (MDG)

Siv Jensen (Frp)

Jonas Gahr Støre (A)

Trine Skei Grande (V)

Naturen reduserer stress

En undersøkelse fra Norstat viser at hele 51 prosent av nordmenn benytter skogsturer for å redusere stress. Som for nordmenn flest, er skogsturer og naturopplevelser også en viktig del av estisk kultur. Ifølge Dr. Simon Bell ved Estonian University of Life Science, er dette er gode egenskaper.

- Vi vet at naturen gjør at vi slapper mer av. Vi ser også at hjerterytme og blodtrykk faller når vi er i kontakt med naturen, sier Bell.

En åpen invitasjon

Visit Estonia strekker derfor ut hånden til de utmattede norske partilederene og ønsker dem velkommen til en avslappet helg i estisk natur.

- Norge har mye til felles med Estland. Med over 2000 øyer og et landområde bestående av nesten 50 prosent skog, har Estland et flust av naturopplevelser tilgjengelig. Som et klapp på skulderen ønsker vi derfor å invitere partilederne med på en annerledes naturopplevelse, der de kan lade batteriene, sier Tarmo Mutso, markedssjef i turistforeningen i Estland.

For mer informasjon:https://www.visitestonia.com/en/stressbuster

Om Visit Estonia

Visit Estonia
Lasnamäe 2
Tallinn, Estonia

Visitestonia.com is the official tourism site incorporating about 6000 offers for spending your quality time in Estonia at different seasons of the year. Sign up for the newsletter and keep yourself updated on what is trending right now from special offers to locals' tips on the best restaurants, hotels, attractions and nature paths.

Følg pressemeldinger fra Visit Estonia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Visit Estonia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Visit Estonia