ESS vinner forpleiningskontrakt

12.12.2016 13:01 | Compass Group

Bildet viser en av KCA Deutags nåværende rigger. KCA Deutag Drilling Norge er en del av KCA Deutag, et internasjonalt olje- og gasselskap som opererer i mer enn 20 land.

ESS Mobile Offshore Units bekrefter i dag at de er valgt som leverandør av forpleining på to nye oppjekkbare rigger i kategori J, som driftes KCA Deutag Drilling Norge. Riggene er planlagt i drift på Gullfaks- og Osebergfeltene allerede neste år. ESS er markedsleder på forpleining offshore, og en del av Compass Group.

- Vi er svært glade for at KCA Deutag har valgt oss som sin forpleiningspartner. Vi har lang erfaring i å mobilisere nye rigger, og ser frem til oppstarten neste år, sier Therese Log Bergjord som leder den nordiske virksomheten til Compass Group.

De nye riggene Askeladden og Askepott er spesialdesignet for å tåle de tøffe værforholdene på norsk sokkel, og bygges i sin helhet på Samsung-verftet i Sør-Korea.

- Dette er en viktig kontrakt. KCA Deutag er en svært spennende kunde for ESS. Vi er allerede godt i gang med å skreddersy leveransen, sier Log Bergjord.

Kontrakten går over fire år, med mulighet for videre opsjoner.

Riggene eies av Statoil, og driftes av KCA Deutag. Hver rigg vil ha plass til 140 overnattende hver, inkludert et antall ESS-kokker og annet servicepersonale.

Om ESS og Compass Group
ESS Norges ledende selskap innen forpleining offshore og anleggsforpleining. ESS sysselsetter 600 ansatte og er etablert med kontorer i Stavanger og Oslo. ESS eies av britiske Compass Group PLC, verdens ledende cateringskonsern med en årlig omsetning på £17,8 milliarder og ca. 500.000 ansatte i mer enn 50 land.

Søsterselskapet til ESS i Norge er Eurest AS. Selskapene drives av Compass Group Nordic Business Unit. Eurest AS består av merkenavnene Eurest, Eurest Services, Medirest, og Eurest Konferanse & Selskap. Selskapene tilbyr måltidstjenester, FM og multiservice til næringsbygg, pasienthotell og rehabiliteringssentre i hele Norge. Til sammen har Compass Group Norge ca. 2000 ansatte og en omsetning på 1,7 milliarder.

Compass Group er en verdensledende leverandør av måltidstjenester, FM og andre supporttjenester. De har en årsomsetning på 17,8 milliarder pund. Konsernet har over 500 000 ansatte i mer enn 50 land og er børsnotert i London. I Norge drives virksomheten under merkenavnene Eurest, Eurest Services, ESS, Medirest og Eurest Konferanse & Selskap. Compass Group har om lag 1800 ansatte i Norge, 1,7 milliarder kroner i omsetning og en landsdekkende tilstedeværelse.

ESS awarded new catering and housekeeping contract12.12.2016 13:02Pressemelding

Leading offshore catering provider ESS Mobile Offshore Units today confirms that it has been awarded the catering and housekeeping contract by KCA Deutag Drilling Norge for two category J jack-up rigs which will commence operations in the Norwegian North Sea next year. Owned by Statoil and operated by global drilling and engineering contractor KCA Deutag, the Askeladden and Askepott are new build rigs which are custom made for the harsh weather conditions in the Oseberg and Gullfaks fields. - We are delighted that KCA Deutag has chosen ESS as their offshore partner. We have a great deal of experience in mobilizing new rigs and look forward to making the rig a home away from home for everyone onboard, says Therese Log Bergjord, Nordic Business Manager of ESS parent company, Compass Group. The contract is for a period of four years, with further options available. - The rigs are scheduled to be delivered next year, and we are already heavily involved in customizing our operation, says Lo