ESS vinner forpleiningskontrakt

Bildet viser en av KCA Deutags nåværende rigger. KCA Deutag Drilling Norge er en del av KCA Deutag, et internasjonalt olje- og gasselskap som opererer i mer enn 20 land.

ESS Mobile Offshore Units bekrefter i dag at de er valgt som leverandør av forpleining på to nye oppjekkbare rigger i kategori J, som driftes KCA Deutag Drilling Norge. Riggene er planlagt i drift på Gullfaks- og Osebergfeltene allerede neste år. ESS er markedsleder på forpleining offshore, og en del av Compass Group.

- Vi er svært glade for at KCA Deutag har valgt oss som sin forpleiningspartner. Vi har lang erfaring i å mobilisere nye rigger, og ser frem til oppstarten neste år, sier Therese Log Bergjord som leder den nordiske virksomheten til Compass Group.

De nye riggene Askeladden og Askepott er spesialdesignet for å tåle de tøffe værforholdene på norsk sokkel, og bygges i sin helhet på Samsung-verftet i Sør-Korea.

- Dette er en viktig kontrakt. KCA Deutag er en svært spennende kunde for ESS. Vi er allerede godt i gang med å skreddersy leveransen, sier Log Bergjord.

Kontrakten går over fire år, med mulighet for videre opsjoner.

Riggene eies av Statoil, og driftes av KCA Deutag. Hver rigg vil ha plass til 140 overnattende hver, inkludert et antall ESS-kokker og annet servicepersonale.

Om ESS og Compass Group
ESS Norges ledende selskap innen forpleining offshore og anleggsforpleining. ESS sysselsetter 600 ansatte og er etablert med kontorer i Stavanger og Oslo. ESS eies av britiske Compass Group PLC, verdens ledende cateringskonsern med en årlig omsetning på £17,8 milliarder og ca. 500.000 ansatte i mer enn 50 land.

Søsterselskapet til ESS i Norge er Eurest AS. Selskapene drives av Compass Group Nordic Business Unit. Eurest AS består av merkenavnene Eurest, Eurest Services, Medirest, og Eurest Konferanse & Selskap. Selskapene tilbyr måltidstjenester, FM og multiservice til næringsbygg, pasienthotell og rehabiliteringssentre i hele Norge. Til sammen har Compass Group Norge ca. 2000 ansatte og en omsetning på 1,7 milliarder.

Compass Group er en verdensledende leverandør av måltidstjenester, FM og andre supporttjenester. De har en årsomsetning på 17,8 milliarder pund. Konsernet har over 500 000 ansatte i mer enn 50 land og er børsnotert i London. I Norge drives virksomheten under merkenavnene Eurest, Eurest Services, ESS, Medirest og Eurest Konferanse & Selskap. Compass Group har om lag 1800 ansatte i Norge, 1,7 milliarder kroner i omsetning og en landsdekkende tilstedeværelse.