ESA har godkjent tilskuddsordningen for historiske pensjonsutgifter

ESA har godkjent at Norge kan kompensere «historiske pensjonsutgifter» for ideell sektor. – Dette er meget gode nyheter, sier Inger Helene Venås, direktør i Virke ideell og frivillighet.

Direktør for Virke ideell og frivillighet, Inger Helene Venås

I flere år har historiske pensjonskostnader fra tidligere statlige pålegg vært en unødvendig og belastende byrde for ideelles drift. Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2018 å opprette en tilskuddsordning for å dekke kostnadene, forutsatt at EØS-tilsynet ESA ikke hadde innvendinger.

Nå har ESA sett at ulike tjenester innen barnevern og helse er basert på solidaritet og finansiert av offentlige budsjetter, uten noe mer enn marginal egenbetaling. Da berøres tjenestene heller ikke av statsstøttereglene i EØS.

-  Et formelt hinder for kompensasjon er fjernet og nå har regjeringen trygghet til å finne gode løsninger for ideell sektor, sier Venås.

I det endelige forliket med KrF og Venstre om statsbudsjettet for 2018 ble saken sendt tilbake til regjeringen for at man skulle finne en bredere og bedre fundert opplegg. Virke pekte særlig på fire punkt:

• Det må slås klart fast at de historiske pensjonskostnadene i ideell sektor prinsipielt er et offentlig ansvar.
  • Løsningen bør inkludere alle bransjer innen ideell sektor og ikke bare de Hippe-utvalget så på, det vil si ikke bare de som leverer tjenester til staten innen helse- og sosial.
  • Kompensasjonsordning bør gjelde frem til 2018, og ikke få et sluttpunkt midt i den aktuelle perioden.
  • Det bør etableres en ordning hvor ideelle virksomheter etter søknad kan bli inkludert i ordningen, slik at ingen kan falle utenom ved en feil.

Lenke til EFTAs sak: http://www.eftasurv.int/press--publications/press-releases/state-aid/statsst-tte-esa-godkjenner-pensjonstiltak-for-ideelle-organisasjoner­­­­

Direktør for Virke ideell og frivillighet, Inger Helene Venås