Entur klar for togkonkurranse

Billettsalget på Oslo S har fått ny drakt og er klare for nye togoperatører på norske jernbaneskinner. Samtidig blir billettsalgene også servicesentre for all kollektivtrafikk.

Reisende til og fra Oslo S møter nå et helt nytt område for salg og service som drives av det statlige selskapet Entur.

Oslo S er siste stasjon ut i en oppgradering av alle de fem betjente togstasjonene, 220 billettautomater og nesten like mange validatorer i Norge. Billettautomatene som nå driftes av Entur, har fått ny konkurransenøytral drakt.

- Med dette er vi klare for å ta imot og selge billetter også for den togoperatøren som blir valgt i forbindelse med tildeling av pakke Sør senere denne måneden, sier administrerende direktør Johnny Welle i Entur.

Digital støtte på togstasjoner

Entur tar nå også på seg ansvaret å guide de reisende i hele kollektivtilbudet, ikke bare begrenset til tog.

- Togstasjonen er sjelden selve målet for reisen. Våre medarbeidere vil nå også komme frem fra skrankene og ut på gulvet for å hjelpe de reisende med å finne ut av hele kollektivtilbudet, sier Johnny Welle.

I tett samarbeid med 60 kollektivselskaper lanserte Entur i februar en nasjonal reiseplanlegger som inneholder alle landets kollektivruter og stoppesteder. Denne reiseplanleggeren, samt en rekke digitale hjelpemidler tas i bruk i de nye serviceområdene på Oslo S og de andre betjente togstasjonene for å sikre at de reisende kan planlegge hele reisen helt frem - ikke bare til nærmeste togstasjon.

- Gjør det enklere å velge kollektivt

Det nye billettsalgsområdet åpnes av samferdselsminister Jon Georg Dale torsdag morgen.

- For mange er Oslo S første møte med Oslo. Det nye betjente området til Entur gir de reisende et sted å henvende seg for å få hjelp til å finne veien helt frem dit de skal. Det samme gjelder for Gardermoen som også er knutepunkt for litt lengre reiser. Entur gjør det rett og slett lettere å finne frem og få hjelp til reisen når du er i ukjente trakter. Det er slike tiltak som virkelig vil bidra til at flere nordmenn vil reise kollektivt, sier Samferdselsminister Jon Georg Dale.

Even Kyseth, direktør Betjent service, even.kyseth@entur.org, 913 37 881

Fakta om Entur

• Entur driver billettsystemer og salgs- og servicepunkter for jernbanen i Norge.
  • I tillegg samler og deler Entur data om all kollektivtrafikk i Norge, som også deles i den nasjonale reiseplanleggeren Entur.
  • Entur er eid av Samferdselsdepartementet og sysselsetter rundt 200 årsverk.

Siste saker fra Entur

Even Kyseth ny direktør for Enturs avdeling for betjent service28.6.2017 08:24Pressemelding

Even Kyseth (39) er ansatt som ny direktør for Enturs avdeling for betjent service. Avdelingen omfatter jernbanens kundesenter som er lokalisert på Lillehammer og togbetjeningen på de fem betjente togstasjonene i landet. Enturs betjente service har om lag 200 ansatte og har som ambisjon å tilby ledende servicekonsepter med støtte av innovativ teknologi. Kyseth kommer fra stillingen som salgsdirektør for offentlig sektor i EVRY, et av Nordens største IT-selskaper. Even Kyseth har jobbet med digitalisering og omstrukturering i offentlig sektor i 15 år. Han har svært relevant erfaring når Entur nå skal videreutvikle betjente og digitale tjenester mot de kollektivreisende. Kyseth vil inngå i ledergruppen i Entur og starter i jobben 1. september. - Å gjøre det enklere å reise kollektivt er et viktig samfunnsoppdrag som jeg gleder meg til å levere på sammen med dyktige medarbeidere i Entur. Vi skal tilby de reisende kundeservice i elitedivisjon godt støttet av nye digitale løsninger. Fremtid