Enighet mellom Siva SF (Siva) og Nordic Pharma Inc AS (Nordic Pharma).

Siva og Nordic Pharma kom 6. februar til enighet om overtakelse av industrianlegget i Kaldfjord. Partene ble enige om en avtale som innebærer at Nordic Pharma kjøper den delen av industrianlegget som selskapet i dag leier hos Siva.

Forhandlingene skjøt fart da partene på ny kom sammen 5. og 6. februar i Bodø.Etter at samtalene ble gjenopptatt har det vært krevende, men konstruktive forhandlinger.  Nordic Pharmas representant i forhandlingene, Arne Opheim, sier at dette betyr at viktig kompetanse innen marin bioteknologi blir værende i Nord-Norge samt en generell styrking av bioteknologimiljøet i regionen.

Siva har et viktig samfunnsoppdrag og eiendomsaktiviteten er pålagt å drive på kommersiell basis. Siva skal bidra til vekst i næringsliv og flere arbeidsplasser i hele Norge, og at det ble funnet en løsning var viktig for det maritime miljøet i Troms. For Nordic Pharma betyr avtalen at en krevende fase i bedriftens historie er avsluttet og at man nå kan begynne å se fremover.

- Vi går i inneværende måned i gang med nye investeringer i anlegget i Kaldfjord og tror at 2018 vil bli et meget godt år for Nordic Pharma, sier Arne Opheim i Nordic Pharma. Han legger til at de ansatte i Nordic Pharma ble informert allerede i går om at partene var kommet til enighet.

- Dette har vært en krevende prosess for begge parter og vi er glad for å ha kommet til enighet med Nordic Pharma. Vi er fornøyde med resultatet og for å bidra til å sikre arbeidsplasser og videre utvikling av anlegget i Kaldfjord, sier Lise Bartnes Aalberg direktør for Eiendom i Siva.

For ytterlig informasjon kontakt
Arne Opheim i Nordic Pharma, mobiltlf: 41 26 37 20