NAF

Endelig enklere å få lader til elbilen i borettslag

Del

Lovendringen NAF har jobbet for lenge er endelig ute. Regjeringen har nettopp lansert et lovforslag som gir beboere i et borettslag rett til å sette opp ladepunkt til elbil. – Denne retten sidestiller borettslag med sameier, så dette er et bra forslag for et økende antall elbileiere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Myndighetenes mål er at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Har man ikke muligheten til å lade der man bor, vil overgangen til elbil bli langt vanskeligere. (Foto: NAF)
Myndighetenes mål er at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Har man ikke muligheten til å lade der man bor, vil overgangen til elbil bli langt vanskeligere. (Foto: NAF)

I borettslag kan fremdeles styret nekte folk ladeplass uten noen spesiell grunn. Nå har et lovforslag fra regjeringen blitt sendt på høring. I forslaget får beboerne i borettslag rett til å sette opp ladeplass, og borettslagsstyrene må framover ha en såkalt saklig grunn for å nekte beboerne ladepunkter. Tilsvarende regler gjelder allerede for sameier i dag.

- Dette har vi etterlyst lenge, og at lovendringen nå kommer på høring er ikke et sekund for tidlig. Men dette er ennå ikke endelig i mål. Høringsfristen er september og deretter skal regjeringen sende et forslag til Stortinget for endelig vedtak. Vi tviler på at lovendringen blir gjeldende før tidligst fra 2020, sier han.

Hjemmelading avgjørende

Tall fra Transportøkonomisk institutt viser at om lag én av fire ikke kan lade hjemme. Myndighetenes mål er at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Har man ikke muligheten til å lade der man bor, vil overgangen til elbil bli langt vanskeligere.

- Lovendringen for borettslag er etterlengtet. Vi har påpekt dette i lang tid, og forslaget fra regjeringen vil bidra til å gjøre livet som elbilist enklere om du bor i et borettslag, sier Sødal.

Flere tiltak må til for å få ladere til folket

Selv om det blir enklere å få satt opp ladepunkt i borettslag, er det flere tiltak som må til for å komme i mål for å sikre hjemmelading til folk.

Mange borettslag sliter med å ta kostnaden for å oppgradere el-anlegg slik at folk kan få ladepunkt. Derfor vil NAF at det kommer en statlig styrt støtteordning for de kommunene som vil hjelpe byggelag og sameier med å bygge ut ladeplasser.

- Signalet fra regjeringen er at de vil gi økonomisk støtte til ladepunkt i borettslag, sameier og garasjelag. Dette er gode signaler, men vi venter fortsatt i spenning på om det kommer en konkret støtteordning, sier Sødal.

Det er viktig at hjemmelading skjer trygt og effektivt. En profesjonelt installert hjemmelader reduserer faren for brann, og den gir større effekt sammenliknet med en vanlig stikkontakt. Mange veggladere åpner også for å styre ladingen til tider av døgnet hvor strømprisen er lavere, som er bra både for forbrukeren og samfunnet.

- Vi mener det må innføres momsfritak på kjøp og installasjon av hjemmeladere, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Myndighetenes mål er at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Har man ikke muligheten til å lade der man bor, vil overgangen til elbil bli langt vanskeligere. (Foto: NAF)
Myndighetenes mål er at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Har man ikke muligheten til å lade der man bor, vil overgangen til elbil bli langt vanskeligere. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

Fersk elsykkeltest fra NAF: Halvparten av elsyklene ikke godkjent i testen13.5.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Fire av de åtte testede syklene ble ikke godkjent. En fordi den ikke klarte bremsetesten, men mest overraskende er det at tre sykler kunne kjøre raskere enn lovkravet på 25 kilometer i timen med assistanse fra elmotoren. - På sykkelen fra XXL var elmotoren koblet inn helt opp til 35 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for å få elsykkelen i godkjent stand, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom