Nansen Fredssenter

En Nobelpris som kan deles med motstanderne, sier Nansen Fredssenter

De beste fredspriser er de som har som mål å påvirke prosesser. Årets fredspris til president Juan Manuel Santos er en oppmuntring til å fortsette fredsprosessen i Colombia.

Nobelkomiteens modige valg om å gi fredsprisen til Colombias president Santos få dager etter at folket har stemt ned fredsavtalen viser at Nobelkomiteen ønsker å påvirke en pågående prosess.

Folkeavstemningen som nylig forkastet fredsavtalen i Colombia er også et uttrykk for mistillit i deler av befolkningen. President Santos har nå en unik mulighet til å strekke ut hånden og invitere hans politiske motstandere, som f.eks tidligere president Uribe, til å dele æren med ham, sier Alfredo Zamudio, leder ved Nansen Fredssenter.

Ledere i Colombia trenger å fortsette deres valg om fred. Nobelprisen kan bidra til at det valget blir enklere. Nobelprisen er ikke kun til president Santos, men også en anerkjennelse av de utallige ofre, og en hilsen til alle som har kjempet for og til de som har håpet på at en 52 år gammel mørk voldsnatt skulle ta slutt.

- Dette er en gledens dag fordi det gir fredsprosessen i Colombia inspirasjon og økt legitimitet i landet. Samtidig vil fredsprisen legge et enormt press på både den colombianske regjeringen og på FARC for å få til en fredsløsning i de fredsforhandlinger som nå gjenopptas, sier Alfredo Zamudio, leder ved Nansen Fredssenter.

Nansen Fredssenter har lang erfaring med fredsbygging og dialog mellom tidligere fiender. Senterets leder, Alfredo Zamudio, har gjennom flere år arbeidet i Colombia med humanitær bistand og fredsarbeid.

- Det viktige i Colombia nå er å få til en dialog mellom de mange ulike grupper og på enkeltindivid-nivå slik at fredsprosesser ikke bare blir en avtale mellom toppledere, men blir en reell fred mellom alle colombianere. Forsoningens vei er fremdeles fremme i horisonten, sier Zamudio.

For mer informasjon og avtaler om intervju, kontakt:
Alfredo Zamudio, leder ved Nansen Fredssenter, Alfredo@peace.no Telefon: 936 800 54
Mari Bjerknes, administrasjon, Mari@peace.no Telefon: 612 65419

Om Nansen Fredssenter

Nansen Fredssenter
Bj. Bjørnsons plass
2613 Lillehammer

Nansen Fredssenter arbeider nasjonalt og internasjonalt med å fremme og undervise om dialog for fred, for å forebygge konflikt og for å styrke sosiale og politiske relasjoner.

Følg pressemeldinger fra Nansen Fredssenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nansen Fredssenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nansen Fredssenter

Går Nobels Fredspris til Afrika i år?2.10.2018 13:33:15 CEST | Pressemelding

Førstkommende fredag annonseres årets mottaker av Nobels Fredspris. Nansen Fredssenter har vurdert hvem som er de sterkeste kandidatene i 2018. Fredsprisen skal være en inspirasjon og belønning for heltemodig innsats for fred. Svært ofte hører vi mer om krigen enn om fredsforkjemperne, fordi krigens vold lager mye mer støy enn freden, men i år er det fire sterke kandidater med resultater, der to fra Afrika peker seg ut.