Elkem

Elkem kjøper Bluestar Silicones International

Oslo, Lyon, 22 juni: I dag annonserer Elkem og Bluestar Silicones International (BSI) at de formelt slår seg sammen til ett selskap.

Elkem har kjøpt alle aksjene i franske Bluestar Silicones International (BSI). Sammenslåingen er en formalisering av et allerede tett samarbeid mellom de to selskapene gjennom verdikjeden til silikon. Målet med oppkjøpet er å posisjonere det nye selskapet for lønnsom vekst i silikonmarkedet, et marked som vokser raskt.

- Dette er en satsing på Elkem, som styrker og bygger opp virksomheten både i Norge og Frankrike. Elkem og BSI blir et vertikalt integrert silikonselskap med finansiell styrke og evne til å vokse og tjene penger i alle våre forretningsområder. Samtidig beholder vi mye av egenarten som har gitt både Elkem og BSI suksess, sier Helge Aasen, administrerende direktør i Elkem.

Aasen skal fortsatt lede selskapet, og lederteamet vil bestå av medlemmer fra både Elkem og BSI. Navnet på det nye selskapet blir Elkem, men alle registrerte merkenavn vil forbli uendret. Hovedkontoret vil være i Oslo.

- Dette er en ny og spennende retning for oss alle. Nye Elkem vil ha 14 milliarder kroner i årlig omsetning. Vi vil kunne konkurrere og vokse både i nye og i etablerte markeder. Vi vil nyte godt av kunnskapen og erfaringen til 3500 medarbeidere og være til stede i omtrent 50 land over hele verden, sier Aasen.

- Med tettere integrering og ytterligere ressurser kan vi kapre markedsandeler i et dynamisk marked i vekst, sier Frédéric Jacquin, administrerende direktør i BSI.

Elkem vil ha en fullt integrert verdikjede fra kvarts til silikonprodukter.  Selskapet vil også konkurrere i markedet for spesiallegeringer til støperier og karbonbaserte materialer.

Samtidig med oppkjøpet av BSI vil Elkem AS skille ut sin 50% andel av Elkem Solar på veien mot tettere integrasjon med REC Solar, som ble en del av Elkem-gruppen i mai i år.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Kristin Karlstad, VP Public Relations, Elkem +47 99 22 66 04

Om Elkem

Elkem

Om Elkem Elkem er et av verdens ledende selskaper innen miljøvennlig produksjon av metaller og materialer. De viktigste produktene er solcellesilisium, silisium, spesiallegeringer til støperiindustrien, karbon og microsilica. Elkem har 14 verk i Europa, Nord- og Sør-Amerika, Afrika og Asia, i tillegg til et nettverk av salgskontorer. Elkem Group har omtrent 2100 ansatte og hovedkontor i Oslo. Helge Aasen har vært administrerende direktør i Elkem AS siden 2009, og er også styremedlem i Elkem. Elkem hadde en omsetning på 8,6 milliarder norske kroner i 2014. Elkem eies av China National Bluestar. Lær mer om Elkem på www.elkem.no Om Bluestar Silicones International (BSI) Bluestar Silicones er en av verdens ledende fullt integrerte silikonprodusenter, med over 60 års erfaring med silikon. BSI har produksjonsvirksomhet over hele verden med hovedsete i Lyon, Frankrike. Selskapet tilbyr et omfattende utvalg av silikonteknologi og leverer til ulike bransjer, inkludert tekstil, hjelpemidler til helse, bilbransjen, luftfart og personlig pleie. Fra 19.6.2015 eies BSI av Elkem AS, Norge.