Elektriske sparkesykler: - For få kjenner reglene
Nå er det møter på regjeringsnivå om fremtiden til sparkesyklene. Noe av ansvaret ligger på selskapene, men brukerne har et stort og selvstendig ansvar for egen og andres trafikksikkerhet. NAF frykter at om ikke brukerne tar seg sammen så vil tilbudet bli svekket. Det går i siste instans ut over alle.
- Vi ser jo at folk kjører i fylla, man kjører to på én sykkel, det kjøres på rødt lys, og man svitsjer mellom fortau og veibane. Såkalt mikrotransport skulle være et gode, og vi har vært med på å heie dette fram, men det har blitt et farlig leketøy for noen. Det går ut over trafikksikkerheten og alminnelige folks og fotgjengeres trygghetsfølelse, sier hun.
Den feilen som nok gjøres oftest er at sparkesyklister tror de er fotgjengere. Det er ikke riktig. Med elektrisk sparkesykkel skal man oppføre seg som om man er en syklist.
- Som sparkesyklist er du ikke fotgjenger. Du vise hensyn og kjøre i gangfart på fortauer hvor det er andre gående, og bruke veibanen når du skal ha større fart enn 5-7 km/t, sier hun.
Her er feilene mange gjør på elektrisk sparkesykkel:
- To på én sparkesykkel (maks vektgrense er 100 kilo)
- Brukes av personer under 18 år (utleiers aldersgrense)
- Kjøring på rødt lys
- Kjøring på fortau i høyere fart enn gangfart
- Kjøring på fortau slik at man er til hinder for fotgjengerne
- Kjøre over fotgjengerfelt uten å se seg for.
- Hensette kjøretøyet til hinder for andre
- Veksle brått mellom fortau og veibane
- Kjøre i fylla
- Større fart enn 20 km/t (ned bakker)
Det er ikke påbudt med hjelm på sparkesykler, men NAF anbefaler dette på samme måte som å bruke hjelm under sykling.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
6 av 10 barnefamilier vil ha elbil25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen er stor blant barnefamiliene. – Langt flere barnefamilier vil ha en elbil som sin neste bil enn befolkningen for øvrig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Motorsyklistene er tilbake på veien: - Vær ekstra forsiktig19.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
De siste årene har det vært en økning i alvorlige MC-ulykker. – Nå starter sesongen igjen, og vi ber bilistene se ekstra godt etter to-hjulingene, men også motorsyklistene må ta det ekstra rolig nå i starten av sesongen, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nok penger til å få ned vei-forfallet vil gi store gevinster for samfunnet. – Det smaker mye mer enn det koster å holde veinettet ved like, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Gjør vårens steinsprut-sjekk av bilen10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Vinteren vi har lagt bak oss har vært lang og variabel. Da har det blitt strødd rekordartede mengder med grus på veiene. - Med så store mengder grus har mange fått steinsprutskader på bilen. Derfor er det viktig å gå over bilen og utbedre lakkskader nå når våren har kommet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom