ECPAT Norge deltar på Reiselivsmessen 2019

I sommer hadde ECPAT Norge stor suksess med å engasjere reisende i problemstillinger knyttet til seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme. Nå strekker organisasjonen ut en hånd til norske reiselivsaktører. I år deltar derfor ECPAT Norge for første gang på Reiselivsmessen, for å informere aktører og reisende om seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme (SECTT).

Reiselivsmessen 2019 finner sted 11-13 januar.

ECPAT Norge er en norsk organisasjon som arbeider for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn. Organisasjonen tar et aktivt standpunkt for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme, et verdensomspennende problem som også norske borgere er involvert i, enten som ofre eller som overgripere.

Reiselivsbransjen er en ledende økonomisk sektor som bidrar til 1 av 10 arbeidsplasser verden over. Grunnet rimelige flyreiser, globalisering og ny teknologi, ekspanderer reiseindustrien i et ekstraordinært tempo, med potensiale til å løfte millioner ut av fattigdom. På samme tid har denne utviklingen også gjort barn mer sårbare og tiltak for barns beskyttelse har ikke holdt tritt.

På reiselivsmessen vil ECPAT Norge være på plass med sin internasjonale Don’t Look Away kampanje, som vender seg mot reisende, inkludert turister, frivillige og de på jobbreise for å øke kunnskap om hvordan seksuell utnyttelse av barn kan forebygges. Kampanjen bygger på et flerpartsamarbeid mellom myndigheter, politi, reiselivsaktører og sivilsamfunn i hvert enkelt deltakerland.

- Det er umulig å forebygge seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme dersom ikke alle parter av samfunnet deltar - reiselivsaktører og sivilsamfunn har en avgjørende rolle å spille i å sørge for at alle barn er trygge fra seksuelle overgrep og utnyttelse, sier daglig leder i ECPAT Norge, Ann-Kristin Vervik.

ECPAT Norges vil ha stand nr. 921, i tredje etasje på Telenor Arena. Messen vil foregå fra 11-13 januar.

Reiselivsmessen 2019 finner sted 11-13 januar.