Dumpingland for trafikkfarlige biler
Gjenoppbygde vrak og biler der kilometerstanden er skrudd ned vil eksporteres til Norge fordi det hos oss ikke er mulig å etterprøve informasjonen som selger gir. Svindelen vil være risikofri og lukrativ. Bare i forhold til kilometerstand anslår NAF i en fersk rapport at 5 prosent av alle bruktbiler som omsettes i Norge kan være trikset med. Det koster norske forbrukere 2,14 milliarder.
- Får vi ikke et register på plass vil Norge bli et dumpingland for trafikkfarlige biler. Kilometerstand er hovedindikator på bilens tilstand. Dersom bilen har gått dobbelt så lang som kilometerstanden viser, vil slitasjen være større på sikkerhetssystemer, som for eksempel bremser. Men sjekkes ikke ved service fordi vedlikeholdsprogrammet, basert på antall kilometer, forutsetter at dette er i orden, sier Stig Morten Nilsen, adm.dir. i Norges Bilbransjeforbund.
I Belgia innførte myndighetene og bransjen i samarbeid et nasjonalt register. Konsekvensen ble at andelen biler med kilometerjuks ble redusert fra 8,6 prosent til 0,2 prosent. Samtidig viste undersøkelser at ved hele 43 prosent av biler eksportert til Frankrike var det jukset med kilometerstanden. Svindelen fortsatte, men bilene ble solgt i Frankrike istedenfor Belgia.
- Dersom Norge ikke får på plass et register for kjøretøyhistorikk vil andelen bruktbiler som det er trikset med kunne mangedobles i løpet av få år, fordi vi snart vil være det eneste landet med solid økonomi og stor kjøpekraft, der biler som er trikset med kan eksporteres til så og si risikofritt, sier Nilsen.
Triksing er en stor utfordring for bilforhandlere. Først og fremst fordi kilometerjuks er vanskelig å avdekke, og dermed blir forhandlere også lurt. Samtidig blir det umulig for seriøse bilforhandlere å gi kunder riktig anbefalinger på for eksempel service og vedlikehold. I tillegg er garantien for personbiler basert på kilometer og alder. Dersom en bil er trikset med og det avdekkes vil en kunde risikere at garantien ikke gjelder.
- Tiden er inne for å få etablert et sentralt register for kjøretøyhistorikk i Norge. Et internasjonalt register der bilkjøper kan sjekke historikken til bilen. Bare med tilgang til et internasjonalt register for kjøretøyhistorikk kan vi unngå at Norge i enda større grad blir landet der internasjonale bilsvindlere kan operere fritt, sier Nilsen.
For mer informasjon kontakt:
Kommunikasjonssjef i NBF ,
Egil Steinsland, tlf: 994 85 268, e-post: egil.steinsland@nbf.no
Administrerende direktør i NBF,
Stig Morten Nilsen, tlf: 911 77 890, e-post: stig.morten.nilsen@nbf.no
Bilder
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Endelig et trygt alternativ til Finn.no når du skal kjøpe ny bruktbil28.2.2024 12:19:55 CET | Pressemelding
Bilbransjen har startet en seriøs og profesjonell nettaktør for å selge de beste bruktbilene i markedet uten fordyrende mellomledd. Nå er drive.no endelig etablert som et alternativ til Finn.no.
Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo27.9.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.
Hvor er du, Rotevatn?23.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler
Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.7.10.2020 11:49:27 CEST | Pressemelding
Vi frykter at dette rammer de som enda ikke har anledning til å kjøpe elbil. Dette er overraskende for bilbransjen og bilkjøpere. Samtidig er det bra at elbilfordelene i hovedsak videreføres og at varebilavgiftene omlegges provenynøytralt.
BILBRANSJEN HAR FÅTT ET NYTT KVALITETSSTEMPEL7.9.2020 14:10:00 CEST | Pressemelding
NBF (Norges Bilbransjeforbund) har endret logo og grafisk profil. NBF logoen er et kvalitetsstempel, og viser at NBF-medlemmer er profesjonelle og seriøse. Kundene blir litt tryggere når de ser logoen. Folks biler har det best hos NBF-medlemmer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom