Dumpingland for trafikkfarlige biler

(Oslo 18.4.2013) Norge blir dumpingland for gjenoppbygde vrak og biler med manipulert kilometerstand. Mange land har allerede systemer gjør det mulig å finne kjøretøyhistorikk, for eksempel Belgia, Sverige, Spania, Stor-Britannia og USA. Andre land er det på trappene, for eksempel Tyskland. I hele Europa arbeider bilbransjen for å etablere systemer der kilometerstand og skader registreres. I Norge stanger bilbransje- og forbrukerorganisasjoner hodet mot veggen. Konsekvensen er at potensielt trafikkfarlige biler som er trikset med strømmer inn over grensene.

Gjenoppbygde vrak og biler der kilometerstanden er skrudd ned vil eksporteres til Norge fordi det hos oss ikke er mulig å etterprøve informasjonen som selger gir. Svindelen vil være risikofri og lukrativ. Bare i forhold til kilometerstand anslår NAF i en fersk rapport at 5 prosent av alle bruktbiler som omsettes i Norge kan være trikset med. Det koster norske forbrukere 2,14 milliarder.

- Får vi ikke et register på plass vil Norge bli et dumpingland for trafikkfarlige biler. Kilometerstand er hovedindikator på bilens tilstand. Dersom bilen har gått dobbelt så lang som kilometerstanden viser, vil slitasjen være større på sikkerhetssystemer, som for eksempel bremser. Men sjekkes ikke ved service fordi vedlikeholdsprogrammet, basert på antall kilometer, forutsetter at dette er i orden, sier Stig Morten Nilsen, adm.dir. i Norges Bilbransjeforbund.

I Belgia innførte myndighetene og bransjen i samarbeid et nasjonalt register. Konsekvensen ble at andelen biler med kilometerjuks ble redusert fra 8,6 prosent til 0,2 prosent. Samtidig viste undersøkelser at ved hele 43 prosent av biler eksportert til Frankrike var det jukset med kilometerstanden. Svindelen fortsatte, men bilene ble solgt i Frankrike istedenfor Belgia.

- Dersom Norge ikke får på plass et register for kjøretøyhistorikk vil andelen bruktbiler som det er trikset med kunne mangedobles i løpet av få år, fordi vi snart vil være det eneste landet med solid økonomi og stor kjøpekraft, der biler som er trikset med kan eksporteres til så og si risikofritt, sier Nilsen.

Triksing er en stor utfordring for bilforhandlere. Først og fremst fordi kilometerjuks er vanskelig å avdekke, og dermed blir forhandlere også lurt. Samtidig blir det umulig for seriøse bilforhandlere å gi kunder riktig anbefalinger på for eksempel service og vedlikehold. I tillegg er garantien for personbiler basert på kilometer og alder. Dersom en bil er trikset med og det avdekkes vil en kunde risikere at garantien ikke gjelder.

- Tiden er inne for å få etablert et sentralt register for kjøretøyhistorikk i Norge. Et internasjonalt register der bilkjøper kan sjekke historikken til bilen. Bare med tilgang til et internasjonalt register for kjøretøyhistorikk kan vi unngå at Norge i enda større grad blir landet der internasjonale bilsvindlere kan operere fritt, sier Nilsen.

For mer informasjon kontakt:

Kommunikasjonssjef i NBF ,
Egil Steinsland, tlf: 994 85 268, e-post: egil.steinsland@nbf.no

Administrerende direktør i NBF,
Stig Morten Nilsen, tlf: 911 77 890, e-post: stig.morten.nilsen@nbf.no

Bilde Stig Morten Nilsen

Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)