Dramatisk økning: Flest påkjørt i gangfelt om høsten. Bruk refleks, det er verdens billigste livsforsikring!

Det er en merkbar økning i antall påkjørsler i gangfelt om høsten. Hovedårsaken er dårlig sikt for bilistene.

Refleks gir bilisten 8 sekunder ekstra til å få øye på en fotgjenger i skumringen eller i mørket. I følge skadesjef Annika Persson i forsikringsselskapet Codan er refleks verdens billigste livsforsikring. ­ – Vi nordmenn er blitt bedre, men det er langt igjen. 100 personer blir årlig hardt skadd, mens rundt 450 blir lettere skadd i trafikken. Dette er alvorlig sier hun.

Å gå over veien er livsfarlig

Hvert år dør 10-20 fotgjengere i trafikken, og 40 prosent av ulykkene skjer ved kryssing av gangfelt. Generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad i Personskadeforbundet LTN (tidl. Trafikkskaddes landsforening) støtter opp om Perssons oppfordring om å være synlig i trafikken.

– Mange av medlemmene i Personskadeforbundet lever med trafikkskade, noe som gjør at livene deres er blitt snudd opp ned. Mange er ikke lenger i stand til å være i jobb og har skader som gjør at familielivet ikke lenger fungerer. Det å bruke refleks er en enkel og veldig billig livsforsikring, sier Dahl-Hilstad.

Sørg for god sikt gjennom frontruten Dårlig sikt øker risiko for påkjørsler. Skadesjefen i Codan Forsikring peker på skitten frontrute, dårlige vindusviskere, is på vinduet og dugg på innsiden av vinduet som kjente risikofaktorer.

– Uavhengig av hvor langt du skal kjøre må du ha god sikt. Som sjåfør med dårlig sikt er du en fare for deg selv og andre. I følge Veitrafikkloven skal den som kjører ha tilstrekkelig sikt til alle sider. Det betyr at snø, is, dugg eller annet ikke skal hindre eller redusere sikten og trafikksikkerheten, forklarer Persson.

Kan miste førerkortet Stopper politiet deg med begrenset sikt, risikerer du et forelegg på 2000 kroner, eller i verste fall å miste førerkortet. Skadesjefen i Codan Forsikring har noen råd til hva du enkelt kan gjøre for å være en trygg bilist.

Dette kan du som bilist gjøre:

• Vask frontruten
  • Vindusviskere bør byttes ut én gang i året. Gjør det i høst!
  • Sørg for at duggen er forsvunnet før du begynner å kjøre
  • Hele vinduet skal være fritt for is/snø før du kjører
  • Husk: Dårlig sikt kan gjøre at du mister førerkortet!
  • Med mange risikofaktorer, blir det enda viktigere med fullt fokus. Med Bilmodus, som kom med den nye iOS-oppdateringen fra Apple, kan du redusere risikoen ved å hindre ytterligere distraksjoner i trafikken.

I anledning refleksdagen 19. oktober vil 50 ansatte fra Codan Forsikring dele ut reflekser ved flere steder i Oslo og omegn. Målet er å skape oppmerksomhet rundt viktigheten ved bruk av refleks.

Sterkt resultat for Codan/Trygg-Hansa i 201722.2.2018 08:00Pressemelding

Codan/Trygg-Hansa er den skandinaviske delen av det internasjonale forsikringskonsernet RSA Group. Her følger en kort oppsummering av Codan/Trygg-Hansas helårsresultat for 2017: • Netto premieinntekt var på 1 833 millioner britiske pund (GBP) i Skandinavia (2016: 1 721 millioner GBP rapportert), som tilsvarer en økning på 6,5 % sammenlignet med samme periode i fjor. • Underwritingresultatet i 2017 var på 315 millioner GBP (2016: 239 millioner GBP) • Combined Operating Ratio (COR) på 82,9% (2016: 86,2%) i henhold til britisk anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder (IFRS) Hele RSA Groups helårsresultat, inklusive det skandinaviske resultatet, er tilgjengelig på RSAs Investor Relations-site: http://www.rsagroup.com/investors/reports/ For ytterligere informasjon: Linda Trulsen Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Codan Forsikring Telefon: 945 24 760 E-post: linda.trulsen@codanforsikring.no