Dommen i Jøa-saken er en hån

Bonden som sultet i hjel 92 storfe på Jøa i fjor, er dømt til 120 dagers ubetinget fengsel. Mannen i 30-årene er også fratatt retten til å holde dyr i 10 år. Dyrevernalliansen mener dommen er en hån mot dyrs rettsvern og alle som er glade i dyr i Norge.

– Vi hadde håpet på en langt høyere straff. For hva skal til for å få maksimumsstraff når denne grove mishandlingen straffes med bare fire måneders fengsel? Det kan ikke bli stort verre enn dette. Straffen burde ligget på 2,5 års fengsel, sier jurist i Dyrevernalliansen Live Kleveland.

En av de verste sakene i dette århundret

Det var i mars i fjor tragedien i fjøset på Jøa kom for en dag. Da ble det avdekket at 92 dyr hadde sultet i hjel i fjøset til bonden. Bonden har vært fullt klar over at dyrene desperat trengte tilsyn og mat, uten at han foretok seg noe.

– Graden av skyld fremstår som betydelig. Denne saken er blant de verste dyremishandlingssakene vi har sett i norsk rettspraksis i dette århundret. Her burde retten benyttet muligheten til å øke straffenivået i dyremishandlinger betraktelig, påpeker Kleveland.

Straffenivået for dyremishandling er for lavt

Dyrevernalliansen gjorde i fjor Riksadvokaten klar over at rettspraksis i dyrevelferdssaker ikke er i tråd med det straffenivået som Stortinget har ønsket. På bakgrunn av dette tok Riksadvokaten opp med statsadvokatene at straffenivået må opp.

– Dette ser vi resultater av nå. Aktors påstand i denne saken er den strengeste vi hittil kjenner til for brudd på dyrevelferdsloven. Vi har også sett at dyremishandling har blitt prioritert høyere av politiet. Det er vi glade for. Vi skal nå sørge for at dette blir fulgt videre opp. Dommene må gjenspeile det straffenivået som er satt, sier Kleveland.

Må miste retten til å ha dyr for alltid

Dommen bestemmer at bonden mister retten til å ha dyr i ti år fremover. Dyrevernalliansen mener dette gir fremtidige dyr dårlig rettssikkerhet, og at han burde mistet retten til å ha dyr for alltid.

– Bonden bør miste retten til å ha dyr for alltid, slik aktor også nedla påstand om, sier jurist Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

• Øvre strafferamme for grove lovbrudd er 3 år og 1 år for forsettlig eller grov uaktsomhet (§ 37 i lov om dyrevelferd).
  • Den strengeste straffen opp til denne saken er 1 års fengsel i ”400 griser-dommen» fra Tønsberg tingrett, hvor en bonde bevisst sultet i hjel og vanskjøttet 400 griser.
  • Gjennomsnittstraffen i alvorlige dyremishandlingssaker er 45 dagers ubetinget fengsel.
  •  Av 48 dommer fra 2001–2013 endte seks saker med ubetinget fengselsstraff.
  • I én av dommene var det idømt både betinget og ubetinget fengselsstraff. Ingen av sakene ble anket. Fengselsstraffene var på̊ 20, 30, 60 eller 100 dager.
  • I 13 av sakene ble det idømt bøter i tillegg til den betingede fengselsstraffen. Bøtenes størrelse var mellom kr 3.000 og kr 20.000, og gjennomsnittlig bøtestraff var på kr 9.560.
  • Ti saker endte med kun bøtelegging. Bøtenes størrelse var mellom kr 1.500 og kr 3.000.
  • Til sammenligning er den normale straffen for å naske i butikken en bot på mellom 3.000 og 15.000 kr.
  • ”Lucas saken” kommer opp i Høyesterett neste uke, og vil bli avgjørende for straffenivået i dyremishandlingssaker fremover.

Informasjonsleder og jurist Live Kleveland, mob 90 68 57 38

Live Kleveland, portrett:https://www.flickr.com/photos/dyrevern/12949868263/

Dyrevernalliansen ble grunnlagt i 2001 og er en nasjonal organisasjon for dyrevern i Norge. Dyrevernalliansen har ti fagansatte og ledes av et styre. Organisasjonen er partipolitisk nøytral og livssynsnøytral. Dyrevernalliansens visjon er en fremtid uten dyremishandling. Les mer: www.dyrevern.no/om