Disse julegavene er mest populære i år

Er du spent på hva som kommer til å ligge innpakket under juletreet i år? Sannsynligheten er stor for at mange vil åpne pakker med hodetelefoner, mobilhøytalere mobiltelefon, jakker eller ull- og superundertøy, viser søkestatistikk fra landets største prissammenligningstjeneste, Prisjakt.no.
Carolina Appelqvist

-Julehandelens mest søkte enkeltprodukt blant nordmenn på nettet, og det som sannsynligvis allerede nå kan kåres som ”Årets Julegave 2017”, er imidlertid Sony Playstation 4 Slim 500GB, etterfulgt av iPhone 7 32GB, forteller daglig leder av Prisjakt.no, Carolina Appelqvist.

-Vi har oppsummert og rangert de mest populære produktene, og de mest søkte produktkategoriene, fra det offisielle startskuddet gikk for årets julehandel 20 november – og frem til 17. desember.  Disse to produktene var de suverent mest søkt og populære blant nordmenn, forteller Appelqvist.

På de neste plassene følger Samsung Galaxy S8, Nintendo Switch, samt ullundertøy fra Kari Traa.

Prisjakts topplister er basert på nesten 4 millioner pris- og produktsøk, gjennomført av nesten tre millioner unike brukere i denne perioden.

-Det er ganske sikkert at mange kommer til å få elektronikk og lydprodukter i julegave i år. Dessuten er Daniel Wellington en vinner blant klokkene, mens mange også søker å kjøpe parfyme fra Paco Rabanne. Blant kjøkkenmaskiner har Kenwood dyttet KitchenAid ned fra tronen, og vi ser også at PlayStation blir heftig utfordret av Nintendo denne julen. Også smartklokker og DAB-radioer er høyt oppe på listene i år, men begge produktkategoriene opplever en svakt nedadgående trend i form av færre søk i årtes julehandel, sammenlignet med andre populære kategorier, sier Appelqvist.

Søketjenesten noterer en økning på 21 prosent i antall prissøk denne julehandelen, sammenlignet ned samme periode i fjor.

-Dette indikerer at netthandelen har festet et ytterligere grep om nordmenns julehandelen. Dette betydelige oppsving i søkeaktiviteten i julehandelen viser også at nordmenn bruker stadig mer tid på å sjekke priser og produktinformasjon hos mange leverandører, før de går til innkjøp av julegaver. På de aller fleste produktene varierer prisene fra butikk til butikk, fra uke til uke, så det er gode penger å spare på smarte kjøp, sier Carolina Appelqvist.

Julehandelens mest søkte enkeltprodukter på Prisjakt.no:

Sony PlayStation 4 Slim 500GB

iPhone 7 32 GB

Samsung galaxy S8

Nintendo Switch

Kari Traa Rose LS Shirt (Dame)

Bose QuietComfort 35 II

Fitbit Blaze

Apple AirPods

iPhone 8 64 GB

JBL Extreme

Julehandelens mest populære kategorier, med de mest populære produktene i hver kategori:

Produktkategori

Produkt  nr. 1 (mest søkt)

Produkt nr. 2 (mest søkt)

Mobilhøytalare

JBL Extreme

Sonos Play 1

Ullundertøy og superundertøy

Kari Traa Rose LS Shirt (Dame)

Kari Traa Rose Pants

Sony PlayStation 4 Slim 500GB

Nintendo Switch

Bildetekst: Carolina Appelqvist, daglig leder for Prisjakt.no

For ytterligere innsikt i julehandelen på nett, eller flere kommentarer, kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499

Carolina Appelqvist

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.  Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.

Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.400 butikker, 491.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.

Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.