Disse bedriftene skal sette norsk arkitektur på verdenskartet

Syv norske bedrifter har blitt utvalgt til å delta på Arkitektur ut i verden. Programmet skal gjennom kapital og kompetanse styrke den norske arkitekturbransjens internasjonale konkurransekraft og bidra til økt eksport.

Foto: Haugen/Zohar Arkitekter  / 1. Premie Tel - Aviv Coastal park
Foto: Haugen/Zohar Arkitekter / 1. Premie Tel - Aviv Coastal park

10 millioner kroner skal bidra til at de syv bedriftene får fotfeste i utlandet. Programmet er en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring, og er et samarbeid mellom Kulturdepartementet, Innovasjon Norge og Design og arkitektur Norge (DOGA).

-De syv bedriftene har gjennomtenkte og realistiske ambisjoner og budsjetter som gjør det mulig å ta et steg ut i det globale markedet og bidra til økt verdiskapning her hjemme, sier Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.

Programmet er ment som en drahjelp for bedrifter som står foran en internasjonal ekspansjon, men som ikke allerede er veletablerte internasjonalt.

-Norsk arkitektur er unik, ettertraktet og nytenkende. Norske arkitekter er kjent for å bruke bærekraftige materialer og gi rom til både det sosiale og estetiske. Dette programmet legger til rette for at flere kan få øynene opp for norsk arkitektur, sier Tor Inge Hjemdal, direktør for arkitektur i DOGA.

De utvalgte bedriftene er:

Arkitektur ut i verden (AUV) starter i august, og skal gi de utvalgte arkitekturbedriftene kapital og kompetanse til å gjennomføre oppdrag internasjonalt og på denne måten styrke og videreutvikle bedriften. I tillegg tilbyr programmet en arena for kompetanseheving for de deltakende bedriftene, samt fellestiltak for bransjen.

Det var 13 arkitektbedrifter som søkte om delta i det ettårige programmet, som ble lyst ut som en åpen konkurranse 8. mai 2017.

Foto: Haugen/Zohar Arkitekter  / 1. Premie Tel - Aviv Coastal park
Foto: Haugen/Zohar Arkitekter / 1. Premie Tel - Aviv Coastal park
Fra lanseringen av Arkitektur ut i verden 20. mars på DOGA. Fra venstre adm.dir. i DOGA Trude Gomnæs Ugelstad, dir. arkitektur i DOGA Tor Inge Hjemdal, kulturminister Linda Hofstad Helleland, næringsminister Monica Mæland, adm.dir. i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth og leder for kreativ næring i Innovasjon Norge Margit Klingen Daams.