Direktørene i Helse Vest og Oslo-Filharmonien inn i Spekterstyret

Administrerende direktør Herlof Nilssen i Helse Vest RHF og direktør i Oslo-Filharmonien, Ingrid Røynesdal, ble under dagens generalforsamling valgt inn i styret i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Nilssen overtar som styrets nestleder etter Lars Vorland som nå går ut av styret etter åtte år. Røynesdal erstatter tidligere Riksteatersjef Ellen Horn.

- I Spekter får helseforetakene faglig støtte i komplekse arbeidslivsspørsmål og det er etablert viktige arenaer i Spekter hvor offentlige, private og ideelle helseaktører kan diskutere overordnede helsepolitiske problemstillinger og utfordringer. Jeg ser frem til å ta fatt på nestledervervet og gleder meg til å delta i utviklingen av Spekter fremover, sier Herlof Nilssen.

- Jeg ser fram til å delta i Spekters styret. Som arbeidsgiverforening er Spekter er en viktig samarbeidspartner for Oslo-Filharmonien. Kultursektoren står foran store, men også spennende, utfordringer hvor Spekter vil være en viktig samarbeidspartner for kulturinstitusjonene, sier Ingrid Røynesdal.

I tillegg til at Nilsen og Røynesdal ble valgt inn i styret, ble Auke Lont, konserndirektør i Statnett valgt til nytt varamedlem til styret.

Postens konsernsjef, Dag Mejdell, er gjenvalgt som styreleder for ett år.

Spekters styre består nå av følgende personer:

Dag Medjell, konsernsjef Posten, styreleder

Herlof Nilssen, adm. dir. Helse Vest RHF, styrets nestleder

Lisbeth Dyrberg, adm. dir. Studentsamskipnaden i Oslo, styremedlem

Bess Margrethe Frøyshov, adm. dir. sykehuset Telemark HF, styremedlem

Ingrid Røynesdal, direktør Oslo-Filharmonien, styremedlem

Kai G. Henriksen, adm. dir. AS Vinmonopolet, styremedlem

Geir Isaksen, konsernsjef NSB AS, styremedlem

Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef NRK, styremedlem

Auke Lont, konserndirektør i Statnett, varamedlem

Arne Flaat, adm.dir. Helse Nord-Trøndelag HF, varamedlem

Trude Marit Risnes, direktør, Stavanger Symfoniorkester, varamedlem

Pressemelding og pressebilde av Spekters styre 2015

Gunnar Larsen, direktør for kommunikasjon og samfunnspolitikk, mobil 98 84 15 31

Fridtjof Nansens vei 19

Spekter er en arbeidsgiverforening som organiserer virksomheter med over 200 000 ansatte og er dominerende innen sektorene helse, samferdsel og kultur.