Posten Norge

Digipost-faktura gir fornøyde Visma-kunder

Del
Visma Collectors kunder som bruker Digipost-faktura betaler i gjennomsnitt raskere enn andre.

Det finnes flere måter å sende fakturaer og inkasso på i dag. Visma Collectors bytter til Digipost og eFaktura - av flere grunner.

— Det er viktig for oss å nå mottakerne på den måten de foretrekker. Vårt mål er at det skal være så enkelt som mulig å betale fakturaene, og hindre at den forsvinner i informasjonsflommen. Digipost er et svært godt verktøy for å løse disse utfordringene, sier Thomas Skjørten i Visma Collectors.

Lovendring ga mulighet for Digipost
Tidligere sendte Visma store mengder faktura og inkassobrev via de tradisjonelle kanalene fysisk post eller e-post.

 — Epost er raskt og billig, men forsvinner fort i mengden og blir lettere glemt. For inkassobrev har vi inntil i år vært lovpålagt å sende alt fysisk i posten, men en lovendring i april muliggjorde å bruke Digipost også til dette.

 Visma sender alle inkassobrevene og halvparten av fakturaene til de som har Digipost-konto i dag. De regner med å sende 500 000 brev i Digipost neste år.

 — Fakturaene leveres til mottakerne på en oversiktlig måte. Integrasjonen mellom Digipost og nettbanken gjør at vi kan få alle fordelene til eFaktura også for kunder som ikke får månedlige fakturaer, legger han til.

Får lettere kontakt
Man kan spørre seg om det finnes fornøyde inkasso- og fakturamottakere. For ingen vil vel egentlig ha fakturaer til betaling?
 
— Det kan du si, men når du først har en faktura som skal betales, så vil du motta den på best mulig måte slik at du kan betale den enkelt. Tilbakemeldingene vi har fått har vært positive. Vi har eksempler på kunder som har hatt utestående krav, men hvor vi ikke har vært i stand til å komme i kontakt med dem tidligere. Etter Digipost har vi fått kontakt med mottakeren som da har fått gjort opp kravene, sier Skjørten. 

Flere store fordeler
Skjørten trekker frem både kostnader, sikkerhet og tid.

 — Digipost har en rekke store fordeler for oss! Sikker leveranse til mottaker fjerner arbeidet og kostnadene ved returpost. Leveransetiden reduseres fra dager til minutter. Kombinert med nettbank-integrasjonen ser vi at utsendelser via Digipost fører til raskere betaling, forteller Skjørten.

Det samme gjelder for inkassokravene.

— For inkasso-brevene spesielt er garantert levering til korrekt person viktig for sikkerheten og personvern, da det ofte er sensitive dokumenter som sendes. I tillegg benytter Digipost SMS for å varsle om tilsendte brev som ikke er åpnet før forfallsdatoen. Vi ser at dette øker andelen som betaler, legger han til.

Tilpasser seg digital hverdag
Posten Norge opplever stor interesse for løsningene i Digipost, og ser at nordmenn har lett for å tilpasse seg den digitale hverdagen.

— Når inkassokravet sendes i Digipost, betyr det enklere tilgang for kundene. De varsles på epost og SMS om at kravet har kommet. Det gir også økt trygghet for Visma som får bedre kontroll på om et inkassokrav er kommet frem til mottaker eller ikke, sier direktør for Digipost, Thomas Mathisen i Posten Norge.

Sømløs integrering
Visma Collectors har intergrert løsningen med sine egne systemer. 

— Å integrere løsningen i våre systemer var enkelt og kunne gjøres uten å forandre prosessene våre nevneverdig. Digipost har vært svært behjelpelige med å tilpasse tjenesten til våre behov og hjelpe til underveis i både implementeringen og de første månedene med bruk. Digipost har helt siden oppstarten fungert veldig bra for oss, sier Thomas Skjørten i Visma Collectors.

Posten Norge/Digipost:
Thomas Mathisen
Mobil: 918 88 061
Epost: thomas.mathisen@posten.no

Kontakter

Bilder

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye