Diabetesreisen

26.6.2017 12:58 | Diabetesforbundet

Espen bruker sommerferien på å sykle fra Nordkapp til Lindesnes for å lære om datterens sykdom.

Livet til Espen Bekkestad ble dramatisk endret da datteren Mathea (3) fikk diabetes type 1 som toåring. I sommer sykler Espen fra Nordkapp til Lindesnes for å bli bedre kjent med sykdommen og lære mer om både utfordringene og mulighetene.

- På reisen ønsker jeg å treffe familier som har barn og unge med diabetes type 1. Jeg håper jeg kan ta med meg deres kunnskap og erfaringer videre, slik at jeg kan takle de utfordringene som kommer på en best mulig måte og at det gjør meg til en bedre diabetespappa, forteller Bekkestad.

Han har et sterkt ønske om at barn med diabetes skal få muligheten til å møtes og få minner for livet. Derfor bruker Bekkestad også turen til å samle inn penger til aktiviteter for barn med diabetes.

Hjelp diabetespappa Espen å komme i kontakt med de rette menneskene. Kontakt: tlf 47 82 13 75, diabetesreisen@outlook.com.

Dette er reiseruten:

• Nordkapp - Alta: 28.06–30.06

• Alta - Tromsø: 02–04.07

• Tromsø - Lofoten: 06–08.07

• Lofoten - Bodø - Saltstraumen: 10.07–11.07

• Saltstraume - Mosjøen: 12–14.07

• Mosjøen - Trondheim: 16–19.07

• Trondheim - Bergen via Molde: 21–29.07

• Bergen - Stavanger: 31.07–1.08

• Stavanger - Lindesnes: 03–05.08

Mer info på diabetesreisen.blogg.no og på Instagram: Diabetesreisen

Fakta om diabetes type 1:

- Ved type 1 blir cellene som lager insulin ødelagt, derfor trenger man å tilføre dette selv for å leve.

- Uten insulin får ikke cellene i kroppen energi.

- 28.000 personer har diabetes type 1 i Norge.

- De fleste får sykdommen som barn eller ungdom, men sykdommen kan oppstå når som helst i livet.

- Det finnes ingen kur mot diabetes type 1.

Følg saker fra Diabetesforbundet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Diabetesforbundet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Diabetesforbundet

H.K.H. Kronprins Haakon oppfordrer til mer fysisk aktivitet6.5.2016 11:43Pressemelding

På Verdens aktivitetsdag 10. mai oppfordrer NCD-alliansen, bestående av Diabetesforbundet, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, Kreftforeningen og Nasjonalforeningen for folkehelsen, til mer fysisk aktivitet sammen med H.K.H. Kronprins Haakon og Morgenklubbens radiovert Geir Schau på Egertorget i Oslo fra 15.00 til 15.30. Helse- og omsorgsminister Bent Høie og politikerne Abid Raja (V) og Jan Bøhler (Ap) deltar også på markeringen. Menn er mest inaktive Kun en av tre i den voksne befolkningen oppfyller Helsedirektoratets anbefalinger om 30 minutters fysisk aktivitet hver dag. Det er grunnen til at NCD-alliansen markerer Verdens aktivitetsdag med budskapet "Få Norge på beina". De fire folkehelseorganisasjonene ønsker spesielt å nå ut til menn i alderen 35 til 55 år. Undersøkelser viser at menn er mindre aktive enn kvinner, selv om de rapporterer at de er mer fysisk aktive enn det de faktisk er. Det er bekymringsfullt, med tanke på sykdommer som kreft, diabetes type 2 og h