Innovasjon Norge

Dette ønsker utlandet å vite før Norgesferien

Del

Naturlige underverker, fjorder og isbreer, og nordlys er det flest søker på i forbindelse med en tur til Norge. I 2016 var det rekordmange internasjonale søk på Norge som turistdestinasjon, og det er særlig tyskerne som er ivrige på nett.

Fjærland. Foto: Øyvind Heen - Visitnorway.com
Fjærland. Foto: Øyvind Heen - Visitnorway.com

Rapporten som Bloom Consulting har skrevet på oppdrag fra Innovasjon Norge viser en markant vekts i interesse for Norge målt i antall internasjonale søk på nett. Topp tre søk er naturlige underverker, fjorder og isbreer, og nordlys.
- Dette er nok et bevis på at interessen for Norge er økende. Listen sammenfaller godt med de attraksjonene vi sammen med reiselivsbransjen har markedsført over tid, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Det var nært to millioner søk på ‘natural wonders’, etterfulgt av 1 350 000 søk på ‘fjords and glaciers’, og 450 000 søk på ‘northern lights’.

Tyskerne søker mest – og amerikansk interesse øker mest
I 2016 var det 5,8 millioner turistrelaterte søk etter Norge, en økning på 24 prosent fra året før. Tyskerne er mest ivrige på tastaturet, med nesten en million søk. Amerikanerne kommer etter med  640 000 søk, som er en økning på 34 prosent fra 2015.
-Tyskland er det største markedet for norsk reiseliv, så det er naturlig å se de på topp. Så er det spennende å følge USA, som har skutt i været den siste tiden både i ren interesse og faktiske besøk, sier reiselivsdirektøren.

Stort potensiale innenfor luksussegmentet
Et søk som skiller seg spesielt ut er ‘luksusturisme’. Mellom 2015 til 2016 økte antallet med 614 prosent, fra 1560 søk til 11 140 søk. Selv om tallene fremdeles er lave sammenlignet med naturbaserte søk er det en god pekepinn på hvilke mulighetsrom som er der ute.
- Det er naturlig å tenke at det henger sammen med at Norge stadig blir mer tilgjengelig i markeder som tradisjonelt har mange ‘high end’ reisende, sier Holm, og fortsetter,
- Det handler ikke nødvendigvis om fem-stjerners hoteller og egne butlere, men om eksotiske opplevelser som kun vi kan tilby.

Topp 10 søkeord det er mest søkt etter i 2016:
Natural wonders
Fjords and glaciers
Northern lights
Tourism packages and products
Tourism
Holiday packages
Tourism attractions
Travel
Cruises
Holiday accommodation

Land som søker mest etter Norge
Tyskland
USA
Storbritannia
Spania
Frankrike
Nederland
Italia
Danmark
Sverige
Sveits

Fakta om rapporten:
-Rapporten inneholder 63 hovedkategorier, som har 232 underkategorier.

-Rapporten inkluderer over 150 000 turistrelaterte nøkkelord på 15 språk: engelsk, tysk, spansk, russisk, fransk, italiensk, portugisisk, kinesisk, japansk, nederlandsk, finsk, koreansk, polsk, svensk og dansk.

-Dekker de mest brukte søkemotorene i verden, som representerer 90 prosent av alle søk i perioden.

-Les hele rapporten her: http://www.innovasjonnorge.no/contentassets/bf2fab8405e34f7dbeb9f75fc761307f/d2-norway-2016-data.pdf

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fjærland. Foto: Øyvind Heen - Visitnorway.com
Fjærland. Foto: Øyvind Heen - Visitnorway.com
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 OSLO

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg saker fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom