Dette er finalistene til Sivaprisen 2016

Formålet med Sivaprisen er å løfte fram et innovasjonsmiljø som over tid har vist særlige kvaliteter innenfor nyskaping og omstilling. Etter en åpen nominasjonsprosess har fem miljø gått videre til finalen: Kjeller Innovasjon, SoCentral, Hellenes, NCE Maritime CleanTech og Nyskapingsparken Inkubator.

Prisen er på 300.000 kroner og vinneren blir kåret under Sivakonferansen 2016 i Trondheim 10. mai. Den endelige vinneren vil bli kåret ved hjelp av en åpen avstemning og en bredt sammensatt fagjury.

Kriteriene for årets pris er i tråd med hovedtema for Sivakonferansen: «Det modige valget». Siva søker derfor etter innovative miljøer som det siste året har: Bidratt vesentlig til nyskaping, bidratt til å åpne nye markeder, bidratt til innovasjon gjennom samarbeid, tatt modige valg som har vært avgjørende for suksess, og framstått som rollemodell, inspirert andre og delt kunnskap.

Finalist 1: Nyskapingsparken Inkubator (Bergen)

Nyskapingsparken er Bergens eneste inkubator og er eid av Bergen Teknologioverføring. Målet deres er å gi bedriftene en raskere og sikrere vei fra etablering til vekst.

Les mer: https://siva.no/sivaprisen/nyskapingsparken-inkubator-bergen/

Finalist 2: Hellenes AS (Førde)

Hellenes ambisjon er å koble sammen egen og andres kompetanse og ressurser i næringslivet, utdanningssektoren og forskningen.

Les mer: https://siva.no/sivaprisen/hellenes-as-forde/

Finalist 3: SoCentral AS (Oslo)

SoCentral utvikler nye løsninger på lokale og globale samfunnsutfordringer. Deres nordiske inkubator for samfunnsinnovasjon holder til over to etasjer på Sentralen i Oslo.

Les mer: https://siva.no/sivaprisen/socentral-as-oslo/

Finalist 4: NCE Maritime CleanTech (Stord)

NCE Maritime CleanTech er en næringsklynge lokalisert på sørvestlandet. De har bedrifter fra hele den maritime verdikjeden, leverandører av fornybar energi, samt forsknings- og utdanningsinstitusjoner.

Les mer: https://siva.no/sivaprisen/nce-maritime-cleantech-stord/

Finalist 5: Kjeller Innovasjon (Kjeller, Lillestrøm)

Kjeller Innovasjon jobber for å skape verdier fra forskning. De har utviklet bedrifter som omsetter for 4,2 mrd. og sysselsetter nær 1.300 medarbeidere.

Les mer: https://siva.no/sivaprisen/kjeller-innovasjon-as-kjeller-lillestrom/

Fagjury:

Kjerstin Spjøtvoll, Siva (Juryleder)

Bente Sollid Storehaug, gründer og investor

Frode Halvorsen, Technoport og Trondheim Makers

Kontaktpersoner:

Ulf Hustad, prosjektleder for Sivaprisen - ulf.hustad@siva.no / 951 49 774

Roy Strømsnes, kommunikasjonsdirektør i Siva - roy.stromsnes@siva.no  / 909 33 114

Siva legger til rette for bærekraftig vekst i industri og næringsliv.

Vår virksomhet er tilstede over hele landet, der vi bidrar til arbeidsplasser, verdiskaping og levedyktige lokalsamfunn.