Dette er ferien som gjør deg mest uthvilt!

I en undersøkelse gjennomført av analyseinstituttet YouGov svarer seks av ti nordmenn at de føler seg uthvilt når de kommer hjem fra ferie. Og skal vi tro undersøkelsen er charterferie ferieformen som gjør deg aller mest uthvilt.

Hele 77 prosent av de som foretrekker charterferie sier de føler seg uthvilt når de kommer hjem fra ferie. Til sammenligning svarte kun 48 prosent av backpackerne det samme.

Undersøkelsen er gjort for reisearrangøren Ving og er basert på intervjuer med personer mellom 18-74 år.

Informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff, mener noe av årsaken til at charterferie oppfattes som den mest avslappende ferieformen er at man ikke trenger å ordne så mye selv, og at alt er tilrettelagt for å kunne slappe av og ha tid til seg selv og familien.

– Når du reiser på charterferie vet du som regel hva du går til og hva du kan forvente. Derfor kommer det heller ikke så mange overraskelser eller uventede ting du må forholde deg til underveis. Vi reisearrangører har ansvar for det meste, så alt gjestene våre trenger å gjøre er å kjøpe solkrem, pakke kofferten og nyte resten, sier hun.

Undersøkelsen viser også at charterferie er en ferieform som mange både liker og benytter seg av. Hele syv av ti nordmenn har vært på charterferie, og hver fjerde nordmann reiser hvert andre år eller oftere på en slik ferie.

Kun 15 prosent av de spurte svarer at de har et dårlig inntrykk av charterferie.

–  Det er vi veldig fornøyd med. Det betyr at de aller fleste nå vet at charter er så mye mer enn nordmenn på heisatur til Gran Canaria. Charter betyr jo bare at vi har chartret et helt fly, som flyr deg fra ett sted til et annet. Resten av ferien er opp til hver enkelt å fylle med det de selv liker, avslutter informasjonssjefen.