Det går ikke buss til samvirkelaget

En av tre i distriktene får 90 minutter lengre reisetid hvis de reiser kollektivt, viser en fersk undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF. – Dette viser en uholdbar lang reisetid ved å bytte til kollektivtransport og at det ikke er et alternativ for mange i distriktene. Det går rett og slett ingen buss til samvirkelaget, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.

Bare en av ti utenfor storbyene bruker utelukkende kollektivt på hverdagsreisen i dag, mot 30 prosent i storbyene. NAFs undersøkelse viser at å bytte til kollektivtransport på bygda ikke er realistisk. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut kollektivtransport til hver bygd og øy i vårt langstrakte land.

Bilene må elektrifiseres i hele landet

Norge har klare mål om reduksjon av klimagassutslipp, men i iveren etter å nå målene må politikerne akseptere at bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.

Derfor er det avgjørende at elbilfordelene beholdes til det kommer modeller som passer der folk bor spredt, det vil si med gode vinteregenskaper, rekkevidde, hengerfeste og god plass. Folk på landet må få de samme mulighetene som byfolk når disse bilene kommer om noen få år.

- Hvis fordelene ryker for tidlig, frykter vi en todeling av norsk transport der store deler av landet blir hengende igjen i fossil teknologi, advarer Sagedal. - Hele landet må med, og da trenger vi politikere som gir et tydelig signal om fortsatt fordeler for elbil, fortsetter hun.

Unngå panikktiltak

Uten innfasing av elbiler over hele landet, er faren at politikerne må ty til panikktiltak for å nå utslippsmålene. Da vil flere rammes av restriksjoner på bilbruk.

- Det vil ikke være bra for folk, arbeidsliv og verdiskaping, mener Inger Elisabeth Sagedal, - Det er et gode å komme seg rundt i hverdagen. Hver enkelt og samfunnet tjener på det. Politikerne må handle nå, så folk kan komme seg rundt raskt og rent, avslutter hun.

Bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.

Trondheim og Stavanger er best å sykle i8.9.2017 13:11Pressemelding

Det er mye tryggere å sykle i Trondheim og Stavanger enn i Oslo. I hvert fall hvis vi skal høre på de som ferdes rundt i disse byene. Mens bare en av fire i Oslo synes det er trygt å sykle i byen, mener 55 % i Trondheim og 49 % i Stavanger at det er trygt i sine byer. Altså dobbelt så mange som i Oslo. - Det er mye som skal til før det oppfattes som trygt å sykle i storbyene våre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, medlemsorganisasjonen for trafikanter.