Derfor bør du passe deg for fredag den 13.

I dag er det fredag den 13. Hvis du er du en av dem som tror noe galt kan skje da, kan du ta det helt med ro, så lenge du faktisk tar det med ro.
TA DET ROLIG: Hvis du tar det med ro, er ikke fredag den 13. en farligere dag enn andre. Foto: iStockPhoto

Ifølge Codan Forsikring er det ikke flere ulykker på fredag den 13. Derimot er det flere skader på fredager generelt.

– Å frykte 13-tallet er nok bare overtro. Men å frykte fredager er det litt mer hold i, sier Andrea Lervik Lystad, skadesjef for motorkjøretøy i Codan Forsikring.

– Det er nemlig en dag der hverdag og helg møtes, med mye utfart langs veiene og mye trafikk for å helgehandle på kjøpesentrene. Her ser vi at flere stresser og utsetter seg selv og bilen for skader. Det hadde nok mange unngått hvis de hadde tatt det mer med ro. Rådet er å senke farten, se seg godt rundt og generelt være forsiktig. Spesielt i trafikken, så blir også resten av helgen mye bedre, sier Lystad.

IKKE FOKUS: Uoppmerksomhet gir økt risiko i helgeutfarten.