dePresno slipper "Gold" feat Liv Dawson

dePresno har med seg det britiske stjerneskuddet Liv Dawson på singelen "Gold" som slippes fredag 25. januar.
Gold artwork Sara Shakeel foto Kenny McCracken

Grunnstoffet og edelmetallet gull (Au) finnes i alt oganisk materiale, såvel som bergarter og vann, men synlige korn og klumper i konsentrasjoner høye nok for lønnsom utvinning er en sjeldenhet. I Norge er det drevet gullutvinning blant annet i Eidsvoll, Bømlo, Bindalen, Svartdal og i forskjellige elver på Finnmarksvidda. Det er også mindre forekomster, funnet ved bruk av enkle verktøy som metalldetektor og vaskepanne, andre steder i landet.

På samme måte dukker musikalsk gull opp mange steder, men konsentrasjonen er større i enkelte miljøer og byer. Som for eksempel Bergen, der Bjarte dePresno Borthen kommer fra. Musikk, med referanser som Cohen, Dylan og Marley, var allstedsnærværende i hele oppveksten. Gitar fikk han allerede som fireåring, og han begynte tidlig å skrive egne låter i samme lyriske tradisjoner som ovennenvte Cohen, Paul Simon og Tim Buckley.
Med dybde og dimensjon i både stemme og tekster ble han allerede i tenårne oppdaget av platebransjens detektorer; management og A&R. Med låter som «Hide And Seek», «See You Soon», «Mr Big» og «Paper Thin», og de kritikerroste EP’ene Forever (2016) og The Last of The Romantics (2017),  har han befestet seg som en ærlig og ekte popartist og låtskriver.

dePresno har også glitret på scenen; i tillegg til bransjefestivaler i inn og utland, blant annet The Great Escape, by:Larm, Eurosonic og Reperbahn Festival, har han åpnet for a-ha foran 16.000 publikummere, og AURORA gjennom hele Europa samt hatt sine egne turnéer i Tyskland og Norge.

Låtsmeden dePresno har hatt travle, men produktive, år. Og 2019 starter med singelen «Gold» hvor han introduserer oss for en ung britisk artist hvis karriere har mange paralleller til hans egen. Liv Dawson er en uselvhøytidlig, talentfull låtskriver og gullstrupe såvidt ute av tenårene, og hun forteller at det eneste vanskelige med å jobbe sammen var å uttale navnet hans, Bjarte. Men Liv falt pladask for både låta og Bergen, og gleder seg til verden får høre «Gold».

Singelen slippes overalt hvor musikk strømmes og man kan stå med sin egen vaskepanne og sile «Gold» fra gråstein, fredag 25. januar.
Du finner låten her fra 00:00

Følg dePresno på Facebook og Instagram for oppdateringer og gullkorn.

Elisabeth Riksen Head of PR Strategy +47 92012160

Gold artwork Sara Shakeel foto Kenny McCracken
Foto Kenny McCracken

Sony Music Entertainment Norway A/S utgir bl.a. Beyoncé, Madcon, The Chainsmokers, Kygo, Alan Walker, Maria Mena, Camila Cabello, Jesper Jenset, Khalid, Rat City, Calvin Harris, Stina Talling, Miley Cyrus, HAYES, Justin Timberlake, Katastrofe, EMIR, Amanda Delara, Foo Fighters, Morgan Sulele, Ina Wroldsen, Hkeem, P!nk, Lars Vaular, Bruce Springsteen m.fl.

Følg pressemeldinger fra Sony Music Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sony Music Norway