UiO - Senter for utvikling og miljø

Den globale matvarekrisen i 2008 har ført til økt forbruk av fast-food

11.11.2016 09:00 | UiO - Senter for utvikling og miljø

Del

En ny rapport viser at det plutselige hoppet i pris på basisvarer førte til en økning i salg og forbruk av fast-food. En av forskerne bak rapporten er i Oslo i slutten av November.

Photo: Pablo Tosco/Oxfam via Flickr

Den omfattene rapporten tar for seg konsekvensene av matvarekrisen i 2008 i 10 ulike land, over en fire års periode.

I land som Kenya, Bolivia, Indonesia, Pakistan, Vietnam og Zambia førte prisveksten på mat til at folk måtte jobbe hardere for å tjene nok til å fø sin egen familie. Resultatet var at de begynte å kjøpe fast-food ettersom de reiste fra jobb til jobb.

Rapporten "Precarious Lives: Food, Work and Care after the Global Food Crisis" er skrevet av forskere ved Insitiute for Development Studies og Oxfam, og ble utgitt i september 2016.

I anledning NFU-konferansen er Naomi Hossain i Oslo 24 og 25 november. På konferansen skal hun holde foredraget "A global moral economy? The politics of social protection in precarious times".

Ønsker dere et intervju? Ta kontakt med Hilde Holsten.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om UiO - Senter for utvikling og miljø

UiO - Senter for utvikling og miljø
UiO - Senter for utvikling og miljø
Sognsveien 68
0855 Oslo

22 85 89 00http://www.sum.uio.no

SUM er et tverrfaglig senter direkte under Universitetsstyret og ble etablert i 1990 som et svar på Brundtland-rapporten, «Vår felles fremtid». SUM driver egen forskning og undervisning om utvikling og miljøspørsmål, og er pådriver for slik forskning innad på universitetet og i forhold til eksterne samarbeidspartnere.

Følg saker fra UiO - Senter for utvikling og miljø

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Senter for utvikling og miljø på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UiO - Senter for utvikling og miljø

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom